Als je Baba Vanga een paar jaar geleden had gevraagd waar de innovatie in de auto-industrie zou zitten, had ook zij waarschijnlijk niet kunnen zeggen dat de achterruit aan de vooravond stond van grote veranderingen. Bij Polestar verdwijnt de achterruit helemaal en bij het herboren automerk Fisker kun je het achterste raam op commando laten verdwijnen.
De eerste exemplaren van de nieuwe Fisker Ocean staan sinds het einde van vorig jaar in Nederland. Voor 47.120 euro koop je de instapper met 464 kilometer actieradius en voor 68.710 euro krijg je een snellere met 707 kilometer actieradius. Leuke cijfertjes, maar het interessantste aan de nieuwe Ocean is iets dat Fisker de ‘California Mode’ noemt. Je ziet de modus in de video onderaan de pagina.
Zelfs de achterruit is elektrisch in de Fisker Ocean
Als je de California Mode activeert, dan zakken alle ramen behalve de voorruit. Ja, zelfs het ruitje achter de achterste portieren zakt mee. Zelfs de ruit van de achterklep verdwijnt. Een zakkende achterruit, dat zagen we vroeger bijvoorbeeld in de Honda CRX Del Sol, de BMW 6-serie Cabrio en een hoop Amerikaanse stationwagens uit de jaren ’60 en ’70.
Een groot voordeel van een zakkende achterruit, is dat het niet gaat klapperen in de auto als je een raampje opent. Het doel is natuurlijk om in warme landen lekker door te waaien. Een nadeel is dat alle losliggende bonnetjes gelijk kwijt zijn. Ook als je bij de bouwmarkt lange stukken hout koopt, kun je ze mooi achterin de auto schuiven en een stukje laten uitschuiven.
Harry heeft op 11 januari 2024 geschreven:
Erg goed doordachte, heel mooie EV, ontworpen door een van de beste designers in de autobranche, Henrik Fisker. Die California Mode is heel handig, net zoals het draaibare scherm op het dashboard. Erg goede range met volle accu en meer dan voldoende power. Het rijden met de Fisker Ocean is genieten!!! Bovendien zijn alle varianten niet te duur geprijsd en het geld zeker waard!