Elektrische auto’s maken in sneltreinvaart progressie. Modellen als de Hyundai Ioniq 5 N en de Porsche Taycan bewijzen dat liefhebbers in een wereld zonder uitlaatpijpjes echt niet worden vergeten. Maar er is één onderdeel van EV’s dat nog niet onder controle is: het overgewicht. Hierbij moet de Callum Skye het licht aan het eind van de tunnel zijn.
De Skye is zoals je ziet nog een rendering, maar hij gaat wel degelijk in productie. Wanneer ie er eenmaal is en op een weegschaal gaat staan, zou de meter 1.150 kilo moeten aangeven. Daarmee weegt de EV ongeveer evenveel als een Volkswagen Polo. Dit klinkt als de holy grail waar we naar op zoek waren. Hij is er trouwens niet om het gat wat de Fiesta achterlaat op te vullen. Daarvoor is ie niet praktisch genoeg.
De Skye is van een bekende ontwerper
De Skye is het nieuwste project van het ontwerpbedrijf Callum, van mede-oprichter Ian Callum (die zag je aankomen). Hij verwierf bekendheid door het tekenen van onder andere de Aston Martin DB9 en Jaguar F-type. Het is niet het eerste werk van het ontwerphuis. Eerder bracht het nieuwe bedrijf een prachtige eigen versie uit van de Aston Martin Vanquish.
Wat we hier hebben, is een Ariel Nomad met een duur maatpak. Het luxe offroad-speeltje is 4 meter lang en 1,9 meter breed, waarmee ie een flink stuk groter is dan een quad. Het ontwerpteam begon met een leeg vel papier en hield een plug-in-pionier in het achterhoofd bij het vaststellen van de esthetiek en verpakking van de Skye: de BMW i3.
Zo kreeg de Callum Skye twee stoelen voorin, twee stoelen erachter en een spaceframe-chassis. Ook is er wat inspiratie opgedaan bij de McLaren Senna. Net als bij die supercar bestaan de deurpanelen voor een deel uit glas. Van de zijkant herkennen we de Prodrive Hunter Dakar-auto in de Skye. Dat is geen toeval, want ook die rallyauto werd door Callum getekend.
Specificaties van de Callum Skye
Het dempingssysteem, de vierwielaandrijving en een gewichtsverdeling van 50/50 moeten zorgen voor zorgeloos offroad-plezier. Het lage gewicht komt ook de actieradius ten goede: een batterij van 42 kWh zorgt voor ongeveer 270 kilometer rijbereik. Er komt een optioneel snellaadsysteem waarmee de accu binnen 10 minuten weer vol moet zijn. De 0-naar-100-tijd is minder dan 4 seconden.
Omdat Callum een ontwerphuis is, kun je de Skye tot in de puntjes personaliseren. De laatste specificaties komen in de lente van volgend jaar wanneer de Skye zijn ontwikkelingsfase afrondt. Het hoofd engineering van Callum belooft dat het eindproduct zal voldoen aan de zware eisen van offroaders. Een prijsindicatie geeft het merk trouwens nog niet.
Reacties