Zelfs mensen die nog niet snappen dat je online games niet kunt opslaan om later verder te gaan, kan het niet ontgaan zijn dat de PlayStation 5 vandaag een prijskaartje ontving. De PlayStation 5 Digital Edition zonder Blu-ray kost 399 euro en de versie met ingang voor een schijfje kost 499 euro. Even 100 piek moeten neertellen voor een cd-speler (ja, we snappen het verschil), dat is best pittig. Maar als je het vergelijkt wat autofabrikanten vragen, is het zo gek nog niet.
Vrijwel geen enkele autofabrikant biedt nog standaard een cd-speler standaard aan. Iedereen koppelt tegenwoordig gewoon de telefoon met bluetooth of via een kabeltje. De sleuf in het dashboard is tegenwoordig eerder een plek voor de telefoonhouder. Bij veel nieuwe auto’s is een cd-speler bovendien niet eens een optie meer. Vrijwel alleen in de hogere klasse, waar klanten liever geen ‘nee’ horen of waar de doelgroep wat ouder is, is een cd-speler in een nieuwe auto een optie.
Bij de Panamera installeert Porsche desgewenst een wisselaar met ruimte voor zes schijfjes. Kost je 610 euro. In de 7-serie plaatst BMW een enkele cd-speler voor 213 euro. Bij de kleinere modellen zoals de 5-serie is een schijfjesspeler niet mogelijk. Bij de Mercedes S-klasse staat geen cd-speler in de optielijst. Bij Volvo zou een sleuf het mooie grote scherm verpesten, dus daar heb je ook in de volledigheid pech.
In modellen die al eventjes op de markt zijn, zul je wellicht nog een cd-speler tegenkomen. Bijvoorbeeld in de BMW X4, daar is een sleufje nog standaard. In Amerika waren klanten zeer ontevreden dat de Ram 1500 pick-up geen cd-speler meer had, dus die hebben ze voor het nieuwe model weer toegevoegd. Bij de Porsche Cayman GT4 draaien ze het trouwens om. Daar laten ze voor nul euro extra de radio compleet weg.
TG heeft op 18 september 2020 geschreven:
Kan nog goed herinneren hoelang de cassette speler einenlijks is uitgemolken terwijl niemand meer cassettes had of kocht…