Chevrolet Bolt: elektro-instapper

Het is de laatste dagen spul met stekkers wat de klok slaat, want de CES in Las Vegas is aan de gang – waarbij 'E' inderdaad staat voor 'Electronics'. Ook Chevrolet is aanwezig en trekt er het doek van de productieversie van hun kleine elektrische auto voor de massa, de Bolt EV.

Het zoveelste zoemmachientje waarmee je het net naar je werk redt? Nee, de Bolt komt met een Tesla-achtige reikwijdte: Chevrolet zegt dat hij 320 kilometer op een volle lading kan halen.

Bij de ontwikkeling van de Bolt is goed gekeken naar de ervaringen van Chevy Volt- en Opel Ampera-rijders. De auto schat je daadwerkelijke actieradius in op basis van het weer, je rijgedrag en hoe laat het is. Hij heeft een aanraakscherm van 10,2 inch op een 'zwevend' dashboard, een bird's eye view-camerasysteem, alle connectiviteit die je maar wilt (inclusief een eigen app), EV-specifieke navigatie en zelfs een gamification-modus, waarin je met andere Bolt-rijders kunt strijden om het laagste stroomverbruik. Ja, we dachten al dat je daar heel opgewonden van zou worden.

Maar goed, het scheelt dat de Bolt er in ieder geval netjes uitziet (in tegenstelling tot de vrij moeilijk vormgegeven conceptcar van een jaar geleden). Z'n accu's zijn plat en verwerkt in de vloer, hij heeft een grote spoorbreedte, een aardige lijn en veel licht in het interieur dankzij grote ramen. Praktisch is ie ook: volgens Chevy biedt ie meer bagageruimte dan een Honda Jazz of een BMW i3, en onder de juiste omstandigheden zou opladen tot 80 procent niet meer dan een uurtje moeten duren.

De Chevrolet Bolt wordt net buiten Detroit gebouwd en komt eind 2016 op de Amerikaanse markt voor een prijs van ongeveer 28.000 euro. Het ligt in de lijn der verwachting dat een licht aangepaste versie met een Opel-logo iets later onze kant op zal komen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws