De fans zijn maandenlang vakkundig in spanning gehouden door de Amerikanen. Ze konden niet slapen. Ze speurden het internet dag en nacht af naar informatie en spionagefoto's. Ze verlekkerden zich aan (naar blijkt behoorlijk waarheidsgetrouwe) onofficiële Photoshops. Maar bovenal keken ze uit naar één datum: 13 januari 2013, de dag waarop Chevrolet de zevende generatie van Amerika's meest legendarische sportauto zou onthullen.

Die dag was gisteren. 's Avonds werd in Detroit ten overstaan van de pers het doek van de Corvette C7 getrokken. We waren er niet bij – we waren ons aan de andere kant van de stad druk aan het verlekkeren aan de Mercedes CLA – maar vandaag zullen we de auto op de beursvloer van dichtbij bekijken. Houd onze Twitter dus in de gaten.

Voor nu zitten we vooral even ademloos naar de persfoto's te staren. Allemensen, wat is deze Corvette een bruut apparaat geworden. Hoekiger, scherper dan zijn voorganger. Moderner, verfijnder, meer gericht op mensen die geen cowboyhoed en broekriem maat XXL dragen – maar zonder in te boeten aan bravoure en die ondefinieerbare charme. Led'jes sieren nu zijn voorkant, en de typische ronde achterlichten moesten het veld ruimen voor een strakker, meer Camaro-achtig achtersteven. De vier centrale uitlaten zijn tegen elkaar aan geplaatst.

De nieuwe Vette moest bovenal een sportauto van wereldformaat worden, zegt Chevrolet, en daartoe hebben ze alles uit de kast gehaald. Een paar dingen die hierop wijzen: een lichtgewicht aluminium chassis, een motorkap en dak van koolstofvezel, een handgemaakt interieur dat nu eindelijk eens van grote klasse zou moeten zijn, en een 6,2-liter V8 die in standaardvorm al meer dan 450 pk en 610 Nm zal leveren. Als de prijsstelling van de Corvette ongeveer blijft zoals ie nu is, betekent dat dat je voor het geld van een kale basis-911 met dit monster in zo'n 4 seconden van 0 naar 100 km/u kunt sprinten.

De motoren in de vorige Corvette waren vooral rauwe brokken power met nogal ouderwetse techniek, maar deze generatie wil volop aanhaken bij geavanceerdere concurrenten. Directe injectie, variabele kleptiming en cilinderuitschakeling doen de nieuwe V8 op alle vlakken beter presteren, hoewel het blok in de basis nog steeds een enkele nokkenas en twee kleppen per cilinder heeft. Ook de glasvezelen dwarse bladveren zijn er nog, maar dat daarmee onbehoorlijk goed weggedrag bereikt kan worden, liet de C6 al zien.

Naast verschillende types stoelen en een Drive Mode Selector met vijf standen zal er een Z51-sportpakket beschikbaar zijn (voorheen Grand Sport geheten), met dry-sump-smering voor de motor en zaken als een rem-upgrade, een spoilerpakket en een elektronisch sperdifferentieel. Schakelen doe je met een handgeschakelde zevenbak met Active Rev Matching (de auto geeft zelf tussengas bij terugschakelen – cool, denken we) of een automatische zesbak.

Al met al is Chevy zo verrukt over deze Vette dat ze de klassieke typenaam Stingray voor deze generatie weer afgestoft hebben, compleet met een nieuw logo. In het derde kwartaal van 2013 zullen de eerste exemplaren de markt bereiken. We kunnen nauwelijks wachten.

Reacties