Corvette Stingray: 1e rij-indruk

We reden in de VS met de nieuwe Chevrolet Corvette Stingray, die vanaf volgend jaar ook naar Europa komt. Binnenkort lees je er alles over in TopGear Magazine – hier alvast onze eerste bevindingen.

Zeg, is dat de nieuwe Corvette?

Inderdaad, ja. Alleen is het niet simpelweg 'Corvette' meer – hij heet nu voluit Chevrolet Corvette Stingray.

Dus hij heeft twee namen?

Ja, maar dat is niets nieuws. Chevrolet heeft de naam Stingray al op eerdere versies van de Corvette gebruikt, namelijk op de C2 (1963-1967, officieel 'Sting Ray') en ook een aantal jaar op de C3 (1968-1982).

Waar slaat dat op, C2 en C3?

Zo worden de verschillende generaties Corvette aangeduid. Sinds zijn introductie in 1953 heeft de Corvette zes gedaantes gekend, en dit hier is nummer zeven.

Dus de Corvette is zo oud dat ie de vader van de Viper had kunnen zijn?

Feitelijk wel. Maar op dit moment heeft het nog weinig zin om die twee auto's met elkaar te vergelijken. Kijk maar naar de cijfers: van de SRT Viper worden er zo'n 2.000 per jaar gemaakt, voor de Corvette zijn verkoopcijfers van meer dan 12.000 geen uitzondering. Ook qua prijs lopen ze behoorlijk uiteen: in de VS koop je een Viper vanaf 97.395 dollar, terwijl Corvettes al voor 51.995 euro de showroom uit mogen. Straks, als er extra krachtige, dure en snelle versies van de C7 komen, wordt het wel interessant om ze tegenover elkaar te zetten.

Welke versies van de Corvette zijn er nu dan?

Nogmaals, in Europa is de auto überhaupt nog niet beschikbaar, maar in de VS (en volgend jaar ook bij ons) is ie er in twee versies: de standaard auto – die niet echt standaard mag heten, gezien de hoeveelheid technologie die er al in zit – en de Z51. Die laatste heeft een hoop extra hardrijdspulletjes aan boord, zaken die stuk voor stuk de auto nog beter maken.


Wat is er allemaal vernieuwd aan de C7 Corvette?

Het is waarschijnlijk makkelijker om te vertellen wat er níet nieuw is. De auto deelt maar twee onderdelen met de C6: het ventilatieluchtfilter en de achterste hendel voor het uitneembare dakpaneel. Laten we de belangrijkste vernieuwingen even op een rijtje zetten.

Brand maar los dan.

Allereerst het nieuwe interieur. Dit is misschien wel de grootste verbetering, want het voelt niet langer aan als iets wat voor wènig in elkaar geknutseld is. Nee, het ziet er nu uit en voelt aan als iets wat volgens de moderne standaard is ontworpen. Geen krasserige, breekbare plastics meer; alles is zacht en netjes en aangekleed met echt leer, aluminium en koolstofvezel.

Vertel eens wat over al die nieuwe technologieën.

Nogal high-tech allemaal, maar het goede nieuws is dat het behoorlijk toegankelijk is gemaakt. Er zijn twee HD-schermen van 8 inch waar je alle info op kunt bekijken, en een grote draaiknop waarmee je kunt kiezen tussen vijf verschillende rijmodussen: Weather, Eco, Tour (de standaard modus), Sport en Track. Je hoeft ook niet te gaan lopen rotzooien met allerlei losse instellingen; de auto past twaalf parameters constant aan aan de omstandigheden.

Dus de auto neemt je een hoop denkwerk uit handen?

Nou ja, zoiets. De Stingray heeft sensoren die de temperatuur van de banden in de gaten houden. Die informatie wordt doorgeven aan het centrale brein van de auto, die vervolgens alles, van de tractiecontrole tot het elektronische differentieel (op de Z51), hierop instelt. Je kunt ook kiezen voor actieve dempers, waarmee je de verschillende rijmodussen vaarwel zegt en de auto zich simpelweg constant aan de situatie en jouw rijgedrag aanpast. Ook de klokken in het dashboard zijn veranderlijk; als de motor nog nieuw is, of de olie nog koud, kruipt de rode lijn van de toerenteller omlaag om te voorkomen dat je te enthousiast wordt.

Cool. Wat is er nog meer nieuw?

Van alles. Dit was nog niet het topje van de ijsberg. Dus we zullen het kort houden, anders zitten we hier morgen nog.

Op de handgeschakelde zevenbak zit een actieve-tussengasfunctie, die door midden van een sensor in de pook griezelig goed voorspelt welke lagere versnelling je wilt gaan selecteren, en op basis daarvan het toerental van de motor aanpast aan de snelheid. Je kunt het aan en uit zetten via een hendel aan het stuur, maar zodra je eraan gewend bent geraakt om de auto deze functie van je rechtervoet te laten overnemen, werkt het voorbeeldig. Heb je geen zin in al deze grappen, dan is er ook nog een zestraps automaat beschikbaar.


En de motor?

Dat is een nieuwe 6,2-liter LT1 V8 met 461 pk en 624 Nm. Het is nog steeds een ouderwets ontwerp met klepstoters – om de simpele reden dat dat het zwaartepunt laag houdt en het blok compact, zodat de motorkap laag kan blijven – maar de LT1 is volgeladen met moderne technieken om hem veelzijdiger en efficiënter te maken. In de Eco-modus worden bijvoorbeeld vier van de acht cilinders uitgeschakeld om brandstof te besparen. De motor klinkt dan weliswaar een beetje raar, maar dit trucje is er wel mede voor verantwoordelijk dat je met een C7 op de snelweg bijna 1 op 13 kunt rijden.

Zowel de motorkap als het dak zijn nu standaard gemaakt van koolstofvezel, het frame is altijd van aluminium, en de deuren en achterspatborden zijn (als voorheen) van composietmateriaal. Dit alles is goed voor een gewicht van 1.499 kilo en een 50/50-verdeling daarvan over de voor- en achteras. Bestel je een Z51, dan krijg je dry-sump-smering, een elektronisch sperdifferentieel, extra koeling voor remmen, transmissie en differentieel, grotere velgen, betere remmen en een paar visuele aanpassingen, zoals een fractioneel hogere achterspoiler voor meer stabiliteit op hoge snelheid.

Komt er ook een cabrioversie?

Jazeker. Die krijgt weer gewoon een stoffen dakje, dat tot een snelheid van 48 km/u geopend en gesloten kan worden. Maar hé: de dichte Stingray heeft altijd een uitneembaar dakpaneel, dus dat is stiekem eigenlijk ook al een cabrio.

Het ontwerp ziet er wel heel anders uit. Wat is er met de ronde achterlichten gebeurd?

Goed gezien, hoor. Met de C7 heeft het Corvette-design flinke stappen genomen; je kunt er nu wat Ferrari-trekjes in herkennen, alsmede iets van de Nissan GT-R (die diagonale openingen achter de voorwielen), waarbij het perspectief en de kleurstelling veel uitmaken. Maar inderdaad, de verandering van de ronde achterlichten naar deze exemplaren is misschien wel de grootste schok voor velen. Het hoekige ontwerp is meer in samenspraak met de rest van de auto en moet een modernere look uitstralen. Het zal een kwestie van smaak zijn of je het mooier vindt of niet.


En dan nu de grote vraag: hoe rijdt ie?

In één woord: fabelachtig. Wat het Corvette-team met deze C7 heeft weten te bereiken, is niets minder dan verbazend te noemen. Het is een cliché, maar het is echt waar: je krijgt eigenlijk drie auto's in één. Rustig rondcruisen, ontspannen over hobbels rollen, benzine nippen en zonder moeite je dagelijkse ritjes maken? Geen punt; als woon-werk- en boodschappenauto is de Stingray prima geschikt, ook dankzij de traditionele grote laadruimte onder die enorme achterklep. Het is eveneens een fijne reisauto: comfortabel, en krachtig als het moet. Maar wat 'm des te indrukwekkender maakt, is dat je ermee naar een circuit kunt rijden, om daar met een simpel klikje van de ene naar de andere modus vele uren rokerig plezier te maken.

Zowel voor als achter zijn er bergen grip voorhanden, de instelbare besturing communiceert erg goed als je dat wilt, en het onderstel absorbeert veranderingen in het wegdek of plotselinge input van jouw kant zonder enige problemen. En, nog veel belangrijker, de 'Vette is tijdens dit alles ontzettend vermakelijk. In tegenstelling tot veel high-performance auto's die je pas op de limiet wat beter kunt aanvoelen, heb je bij de C7 constant de neiging om 'm beet te pakken en het onderste uit de kan te halen, ongeacht de snelheid.

Dus ik moet er een kopen?

Nou, als je ooit al eens hebt gelonkt naar een Corvette, maakt deze Stingray je de keuze wel een stuk makkelijker. Door de auto van voor tot achter flink bij de tijd te brengen, heeft Chevrolet de C7 tussen de koplopers van de moderne tweezits sportauto's doen belanden. Zelfs voor twee keer zo veel geld is er eigenlijk niets op de markt dat zo veel zo goed doet als deze auto.

Let wel: dat is uitgaande van de Amerikaanse vanaf-prijs van 51.995 dollar, oftewel zo'n 39.000 euro vóór belastingen. Dat bedrag zal in België flink toenemen, en in Nederland zelfs meerdere keren over de kop gaan. De vorige Corvette (modeljaar 2013) stond hier voor ruim 140.000 euro in de prijslijst (77.000 euro in België), maar de nieuweling zal naar alle waarschijnlijkheid een stuk minder hard gestraft worden met CO2-toeslagen. De exacte Europese prijzen weet nog niemand. Alsnog durven we te stellen dat je, relatief bezien, met de Corvette Stingray behoorlijk veel waar voor je geld zult krijgen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken