Echt heel erg onveilige auto’s worden eigenlijk niet meer gemaakt. Zelfs in een wat oudere A- of B-segmentauto zijn de kansen dat je een crash kunt overleven. Dat komt mede door de EuroNCAP en de EU. De EuroNCAP is sinds eind jaren ’90 zeer geregeld aan het testen en de EU legt steeds strengere regels op. Toch is de Chevrolet Groove zo onveilig dat ie slechts nul sterren haalt in de LatinNCAP, dat is de Latijns-Amerikaanse afdeling van de EuroNCAP.

Om de zoveel tijd zetten ze enkele nieuwe modellen tegen de muur (en andere auto’s) om te zien hoe goed de inzittenden worden beschermd. In dit geval pakten de dames en heren van de LatinNCAP de Chevrolet Groove. Dat is een kleine vijfdeurs vierzits crossover waar niemand van een poster van boven zijn bed heeft hangen, maar die wel heel erg populair is.

Veiligheid op jaren ’90-niveau

Wat was er dan zo slecht aan de Chevrolet Groove? Nou, best een hoop. Zo zijn er slechts 4 airbags aanwezig. Daarmee was je in de jaren ’90 helemaal het mannetje (m/v), maar anno 2024 kan dat echt niet meer. Ook zijn er nauwelijks actieve veiligheidssystemen aanwezig. Nu willen de NCAP-broeders soms wel heel streng zijn voor auto’s die geen rij-assistenten hebben door puntenaftrek te geven. Dit zegt echter niets over de veiligheid als je crasht.

Maak je dus geen zorgen, ook op dat vlak is de Chevrolet Groove hopeloos. Volgens het testpanel is de frontale crashstructuur ‘niet stabiel’. Tevens was er wel erg ‘marginale’ bescherming voor de knieën van de inzittenden. En de borst. En het hoofd. Bij de zij-impacttest ging het niet veel beter, waarbij de zijkant van de Groove veel te flexibel was.

Hoe komt de Chevrolet Groove dan zó onveilig?

Positieve punten waren er ook. Alleen waren ze bescheiden en niet echt talrijk. Je voeten en knieën krijgen het zwaar te verduren, maar er was redelijke bescherming voor het scheenbeen. Goed, toch? Voor het bovenbeen was de veiligheid helaas dan wel weer ‘zeer matig’. Hoe komt het dat een product van General Motors dan zo slecht is? Nou, daar kunnen we een antwoord op geven en dat gaan we ook doen ook.

Lees ook: Vrachtwagens zijn onveilig, dus daar gaat de EuroNCAP eindelijk iets aan doen

De Chevrolet Groove is eigenlijk geen GM-product, maar een heuse Bajoun 510. Voordat we ‘m helemaal tot de carterdop affikken, dit is een bijzonder goedkoop autootje dat voor minder dan 10.800 euro wordt aangeboden. Het is ook niet zo dat het een rijdende doodskist is, de auto behaalt wel degelijk scores bij de crashtests, het is alleen niet voldoende om er sterren mee te halen.

Reacties

  • JanB heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Och in mijn classic Mini van 1998 zit er alleen een airbagje in het stuur

    Reageer
  • Peter heeft op 26 september 2024 geschreven:

    Een gevaarlijk Chinees barrel dus.

    • Tja heeft op 26 september 2024 geschreven:

      De ene Chinees is een rijdende doodskist, de andere zit vol met spyware. Je kan er het beste met een grote boog omheen gaan.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear