
Voor mij staken er dit jaar twee auto’s boven alle andere uit: de Porsche 911 GT3 en de Lamborghini Huracán STO. Ik wil die laatste hier toch even een eervolle vermelding geven omdat ie zo ontzettend opwindend is om te rijden – ik werd echt door ’m verrast. Het is echt zo’n auto die je laat voelen dat je leeft. Hij is fantastisch gebalanceerd, en die motor – wauw.
Maar de Porsche 911 GT3 is mijn winnaar. Wat is het toch met Porsche en deze auto’s? Ze zijn voor mij de essentie van het bedrijf. Porsche is op dit moment erg indrukwekkend bezig, want ze gaan als een trein op het EV-front, en dan heb je nog de Cayenne Turbo GT.
Daar heb ik totaal geen interesse in, maar het schijnt dat ie ongelooflijk goed rijdt. Je zou denken dat zulke zaken afleidend werken, maar tussen dat alles door bouwt Porsche dan ook nog een klein autootje genaamd de GT3. Ze maken ze niet vaak, maar elke keer is het een absolute home-run.
Enorm indrukwekkend
Je zou denken dat er inmiddels misschien wat zelfgenoegzaamheid bij komt kijken, want zeg zelf: als Porsche gewoon de vorige GT3 opnieuw lanceerde, zouden ze in een mum van tijd elk exemplaar hebben verkocht – twee keer. Maar met elke nieuwe generatie neemt deze auto weer een forse stap. Hoe ze het voor elkaar hebben gekregen om er een nieuwe voorwielophanging met dubbele wishbones in te persen, zal ik nooit weten. Het is enorm, enorm indrukwekkend.
Ik zou zelf gaan voor het Touring-pakket zonder de achtervleugel, omdat ik vind dat je een auto als deze elke dag moet gebruiken. Mijn 991 GT3 heeft inmiddels 76.000 kilometer op z’n teller, maar zoveel mensen laten ze alleen maar in de garage staan… Hup, naar buiten en rijden met dat ding!
Meer van TopGear


Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 GT3 Touring review: Kun je deze GT3 met PDK-bak gebruiken als daily driver?

Kan de Chevrolet Corvette Z06 op tegen andere turboloze sportauto’s?

Porsche 911 GT3 RS review: Hoe rijdt het circuitmonster op natte buitenwegen?

Is de Chevrolet Corvette Z06 net zo goed als de Ferrari 458 en de Porsche 911 GT3?

Voetbalfan krijgt zijn 911 GT3 Touring afgeleverd in de Johan Cruijff ArenA

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Bij een Porsche 911 GT3 kun je voor 100.000 euro aan opties selecteren

Porsche 911 Carrera T: lichter, sportiever en duurder

Zeldzame Porsche 911 Turbo haalt met gemak 350 km/u

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Pre-order nu: TopGear Supercars 2025 (Collector’s Edition)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?
