Het Circuitwapen van het Jaar 2020 is een serieuze auto, om serieus mee te sturen. Dat weten we alleen al omdat geen enkele andere productieauto sneller een ronde over de Nürburgring heeft gebeukt dan de AMG GT Black Series. Gezien, die ronde? Leek simpel, toch? Is het je opgevallen hoe vroeg Maro Engel steeds op het gas ging, hoe direct en zelfverzekerd hij stuurde en hoe netjes de auto dat alles leek op te volgen? Terwijl de omstandigheden (bijna donker, klam en vochtig) verre van ideaal waren?

Dit is een haast volmaakte circuitartiest. Een straatauto die qua looks, gevoel en manier van doen dichter bij een GT3-racer ligt dan welke andere auto ook. ‘Haast volmaakt’, omdat we liever nog íéts meer gewicht in de besturing hadden gehad om te kunnen voelen hoe hard de voorkant moet werken, en we de slag van het rempedaal liever iets korter hadden gezien. Maar dat is muggenzifterij – als je een auto wilt die jou helemaal volstopt met zelfvertrouwen en je van kruin tot teennagel coureur laat voelen, dan is het deze nieuwe Black Series.

De motor én het onderstel

Dat lukt hem omdat de motor en het onderstel zo volstrekt in harmonie zijn. Dat klinkt wellicht vreemd, omdat AMG’s traditioneel geheel op de motor zijn gericht en deze nog eens 150 pk meer heeft dan in de op één na sterkste versie in het AMG GT-aanbod. Door over te stappen naar een vlakke krukas kan de 4,0-liter biturbo V8 nu veel meer toeren draaien, wat het koppel de kans geeft er geleidelijker in te komen en langer zijn werk te doen. Dus hij heeft meer tractie. Tenzij…

Nou ja, het resultaat zie je hier. Zet The Stig in de nieuwe Black Series en deze meest binaire aller Bijna-Mensen zet zichzelf in danwel zijn 0-, danwel in zijn 1-stand. Dat wil zeggen: volle bak of volle bak met heel veel rook. Het is duidelijk: volgens The Stig is de Black Series er maar om één ding te doen. En dat ding, daar is ie verdomd goed in. Tenminset, als het The Stig is die hem bestuurt. Wij gewone stervelingen zullen het iets lastiger vinden de Black Series zo in het rond te smijten. Als je hem zo rijdt, wordt ie namelijk happig en nijdig – wil ie terug in het rechte spoor, óf je kop eraf bijten.

Anders dan andere

Dit is een ander soort Black Series. De vorige vijf auto’s die de badge droegen, begrepen het woord ‘tractie’ niet. Het waren allemaal nogal losgeslagen projectielen, vol met V8, kapsones en (haast letterlijke) dwarsheid. Ze waren behoorlijk uniek. Dit keer heeft AMG een duidelijke focus, zelfs een duidelijk doel. De auto die ze in het vizier hebben, is de Porsche 911 GT2 RS. De Black Series heeft zichzelf nu bewezen door niet minder dan vier seconden korter over de Nürburgring te doen, als dat soort dingen je iets kan schelen. Ons niet zo, eigenlijk.

Maar hoewel de missie nu gewijzigd is, hebben we niet het idee dat de attitude erg van koers is veranderd. Dit mag dan een Black Series met een doel zijn, een levensvisie die verder gaat dan het roosteren van zijn achterbanden – de manier waarop hij een circuit rondhuilt en -brult, en je het gevoel geeft dat ie met elk extra rondje nog harder zal huilen en brullen, geeft aan dat hij trouw blijft aan zijn embleem. Het is een beest van een circuitauto. En als je daar problemen mee hebt, kun je je bij de meneer in het witte pak achter het stuur melden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)