TopGear reed zojuist de nieuwe maffe Citroën C4 Cactus. In TG nummer 110, dat halverwege juli uitkomt, lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Citroën C4 Cactus
Uitvoering: e-THP 110 Shine
Locatie: Amsterdam
Weersomstandigheden: warm, net niet regenachtig
Wat reden we?
De volslagen unieke nieuwe c-segmenter van Citroën, de C4 Cactus.
Beviel het?
Heel goed zelfs. We hadden van tevoren al een zwak voor de C4 Cactus ontwikkeld, niet alleen vanwege z'n uiterlijk – dat het voor elkaar krijgt om zowel aaibaar als (soort van) stoer te zijn – maar ook vanwege de gedachte achter het model. Het is alsof iemand bij Citroën gezegd heeft: 'kom, we maken een zo groot en zo raar mogelijke auto voor zo een zo laag mogelijke prijs'. Daar houden we van. En dan blijkt ie ook nog eens goed in elkaar te zitten en heel aardig te rijden.
Nog bijzonderheden?
Wat is er niet bijzonder aan de C4 Cactus? De airbumps, de deurbeschermende kussentjes die op de conceptcar debuteerden en het gewoon eventjes tot productie schopten? De constructie, waarbij gewichtsbesparing zo belangrijk was dat de grote Cactus uiteindelijk 200 kilo minder weegt dan een normale C4 en daarmee onder de magische grens van 1.000 kilo weet te blijven? De motor, een geinig roffelende turbo driecilinder die er goed de gang in weet te brengen? Of misschien de prijzen, die zo laag zijn dat je je afvraagt hoe je – als je een beperkt budget en ook maar een béétje ruimte nodig hebt – ooit nog om de C4 Cactus heen zult kunnen? Nee dus: allemaal wél bijzonder.
Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
De C4 Cactus komt er met vijf motor/bakcombinaties, waarvan er vier bij de introductie in september beschikbaar zullen zijn: de VTi 82, de BlueHDI 100, en twee automaten in de vorm van de e-VTi 82 ETG en de e-HDi 90 ETG. De door ons gereden handgeschakelde e-THP 110 volgt in november. Er zijn drie uitvoeringen – Live, Feel en Shine – plus een Business-versie. De Nederlandse prijzen beginnen – echt waar – bij 15.990 euro voor de VTi 82 Live en eindigen bij 21.190 euro voor de e-HDI 90 ETG Shine. Die laatste heeft dan navigatie, automatische airco, achteruitrijdcamera, parkeersensoren, etcetera. Het is geen geld.
Kom maar door met het eindoordeel dan!
Geen ander merk dan Citroën had de C4 Cactus kunnen bouwen. Hij is niet alleen extreem origineel vormgegeven, hij is dusdanig slim gemaakt dat ie het c-segment eigenhandig omlaag trekt in de prijslijsten. Praktische bezwaren, zoals de uit één stuk bestaande achterbank en de achterramen die enkel op een kiertje gezet kunnen worden, zijn weg te wuiven als je prijs stelt op de kilo's die ze schelen. En het is waarschijnlijk dat je dat doet je als je valt voor de Cactus, de aimabele Citroën die de wereld komt verbeteren op een zo lollig én goedkoop mogelijke manier.
Reacties