Als je als merk nu probeert om mensen van benzine naar elektra te laten overstappen, bereik je dan meer met een purpose-built, futuristisch ogende zeepvorm of met een ‘gewone’ hatchback die toevallig geen verbrandingsmotor meer heeft? Gezien de explosieve verkopen van EV’s van een man met een groot sociaal netwerk is het antwoord wel duidelijk.

Toch zullen er ook zat mensen zijn voor wie het allemaal niet zo extreem hoeft. Die zouden zomaar kunnen belanden in een van Stellantis’ vele elektrische middenklassers, zoals deze Citroën ë-C4. Citroën heeft ’m uitgerust met een aandrijflijn die we ondertussen kennen uit talloze andere modellen, van de Peugeot E-208 tot de Jeep Avenger: een sterkere elektromotor (156 in plaats van 136 pk) en een grotere 54-kWh accu voor een alleszins acceptabele actieradius.

Het is een aantrekkelijk pakket, met de kanttekening dat hij al snel bijna hetzelfde kost als wat Tesla tegenwoordig voor een instap-Model 3 vraagt. De Citroën ë-C4 is een van vele auto’s die hiermee rake klappen krijgen, want tegen de technologie, laadeigenschappen en prestatiecijfers van de Amerikanen is het voor dit geld lastig opboksen.

Vanbinnen is deze ë-C4 heel Citroën

Tenzij je zo’n Model 3 niet ziet zitten, dus. Dan verwelkomt de ë-C4 je graag in een herkenbaar en overzichtelijk interieur waar je niets ingewikkelds of overweldigends tegenkomt. Er is gewoon een startknop, een PRND-schuifje en verder weinig om in te stellen of aan te passen; twee regeneratiestanden, drie rijmodi en een paar eenvoudig te bedienen en niet al te opdringerige rijhulpjes.

Op het centrale scherm zie je de laadpunten op je route en er klinkt af en toe een vriendelijk piepje als je een flitspaal nadert. Het tellerdisplay heeft drie lay-outs, het infotainment twee knoppen en de aircobediening gaat via een los paneel. Prima geregeld allemaal. Omdat het een Citroën is, mag de vormgeving van de ë-C4 wat eigenzinniger zijn dan die van de interne concurrenten.

De led-tekeningen voor- en achterop zijn lekker abstract, het stuur heeft een spaak zo breed als je hoofd en de passagier beschikt over een dashboardkastje, een laatje én iets wat lijkt op een tablethouder. Niet per se handig met een airbag erachter, lijkt ons, maar daar is vast over nagedacht. De deurpanelen zijn vrij hoog, waardoor je knus zit ingebouwd, en de stoelen zijn zacht en comfortabel. Achterin gaat het voor twee volwassenen allemaal net.

Het onderstel van de ë-C4 is fijn

Een fijn contrast met ander spul in zijn klasse is dat het onderstel van de ë-C4 hobbels en kuilen wegwuift met Franse flair. Daar tekenen wij voor, want een vrolijk potje hoeken zul je met deze auto toch niet snel doen. De besturing is vrij scherp maar licht, en in rap genomen bochten krijgen we al snel de bandjes aan het piepen. Met z’n extra pk’s kan ie prima meekomen, al krijg je ze pas volledig geserveerd als je de Sport-stand inschakelt of het gaspedaal letterlijk tegen het schutbord trapt.

Je voelt de boel dan zelfs een beetje trillen, alsof de Citroën ë-C4 het echt uit z’n tenen moet halen. Spannender wordt de rijervaring niet, maar dat verwacht ook niemand. Eerder zul je je bekommeren om de efficiëntie, en die lijkt met een WLTP-actieradius van 415 kilometer en ons moeiteloze testverbruik van 14,6 kWh/100 km – beter dan de fabrieksopgave – dik in orde.

De beste koop in zijn klasse? Dat niet, maar de ë-C4 biedt wel wat zaken die andere EV’s niet bieden, en dat is in deze tijd van Allemaal Hetzelfde Rijdende Auto’s ook wat waard.

Specificaties van de Citroën ë-C4 54 kWh Max (2024)


Motor
1 elektromotor
156 pk
260 Nm
54 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
14,9 kWh/100 km A label
Actieradius
415 km (WLTP)
Laadtijd
5 uur 15 min. bij 11 kW
30 min. bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.360 x 1.800 x
1.525 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
380 / 1.250 l (bagage)
Prijzen
€ 41.830 (NL)
€ 42.650 (B)

Reacties

  • Rony heeft op 16 maart 2024 geschreven:

    Zeer tevreden over de auto zelf maar niet over de firmware , regelmatig software updaten die je nauwelijks zelf kan doen , ook de gps , kost je dus 50€ per jaar , ook de app. Met weergave onderhoudsindicator werkt niet juist , verkeersbord herkenning kan ook veeeeeeel beter.
    Citroën hierover gecontacteerd maar ze zijgen als vermoord!
    Ik heb de wagen reeds 2jaar

    Reageer
  • Chris Jones heeft op 11 maart 2024 geschreven:

    Dag wij zijn ook trotse bezitters van een mooie eC4 super fijne auto , alles er op en eraan. Mooi merk met lange historie.
    Mooi Europees produkt .

    Reageer
  • Maarten heeft op 10 maart 2024 geschreven:

    Dit is tenminste een echte auto. Het is lachwekkend om een auto met de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid van een Trabant als een soort van benchmark neer te zetten als de realiteit is dat mensen die alleen maar kopen omdat ze tegen dumpprijzen verkocht worden.

    Reageer
  • Nightfalls heeft op 10 maart 2024 geschreven:

    Sinds kort eigenaar van deze auto. Ik kom van een Dacia Sandero uit 2011 dus alles is nieuw en beter. Ik vindt het een erg fijne auto. Het rijbereik is rond deze tijd ongeveer 300 km. Al blijft het wel spannend om de meter op 12 km te zien staan… Met mij 1,97m zit de auto ook prima. Ik kan prima mijn benen kwijt en dan kan er nog iemand achter zitten. Een prima auto dus voor mij en mn gezin.

    Reageer
  • Verterp heeft op 10 maart 2024 geschreven:

    Kijk, dit is een ode aan degene die een eigen keus maken!

    • Johan heeft op 11 maart 2024 geschreven:

      Klopt, niet voor zij die de massa hoe ook blindelings volgen. Voor diegenen die niet noodzakelijk een Apple (vergelijkbaar fenomeen als Tesla) willen omdat de vrienden die ook hebben. Valt heel wat voor te zeggen 😉.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)