Het lukt maar weinig fabrikanten een ontwerp te maken dat zo sterk is, dat het vele jaren in een wijzigend concurrentieveld kan overleven. Jammer, maar het is Citroën ook met de C4 niet gelukt. Kortom, er staat een facelift op stapel.
 
Citroën meldt dat er bijna 900.000 stuks in een kleine vier jaar zijn verkocht. Is dat veel, is dat weinig? In ieder geval is het daarmee geen topper in het segment. Terecht? Tja, de vormgeving is zeker niet alledaags. De vijfdeurs misschien wat braaf, de coupé voor Jan Modaal juist weer wat te ruig.
 
En daar gaat Citroën niets aan veranderen. Nee, alleen de voorbumper krijgt een andere indeling, de motorkap wordt iets boller (à la C5) en de achterlichten van de coupé worden doorzichtig is als kristal. Althans dat laatste beweert Citroën zelf, maar blijkt niet uit de plaatjes. En verder in het interieur de gebruikelijke veranderingen aan materialen en bijvoorbeeld een verplaatsing van de toerenteller. Eigenlijk allemaal marginaal!
 
De belangrijke noviteiten zijn bij de motoren te vinden. Ook Citroën gaat gebruik maken van de 1,6-liter motor die door PSA samen met BMW is ontwikkeld. De 1.6 VTi van 120 pk en de turboversie van 150 pk krijgen een plek in de C4. Verder voldoet de 2 liter HDiF voortaan aan de Euro5 norm en is de CO2-uitstoot van de 1.6 HDiF 90 pk en de 110 pk met gerobotiseerde bak tot maximaal 120 g/km teruggebracht.

Reacties