Het was een soort van donderslag bij heldere hemel, die eerste Citroën C4 Cactus: wat een lollig ding! Maar de tijd schrijdt voort, en leuk en mal maakt helaas plaats voor nogal gewoontjes, rij met ons mee in de Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business.

Oprecht een leuk autootje

Toen de Citroën C4 Cactus vier jaar geleden werd gelanceerd, was hij op onze redactie meteen de held van z’n klasse. Kleine crossovers werden snel gemeengoed. Maar hier hadden we er eentje die met opzet goedkoop en vrolijk was gemaakt. Het had een utilitaire attitude die nog wel het best werd gedemonstreerd door de ruige Airbumps op elk portier. Het moest de carrosserie beschermen tegen stadse schade. Na de facelift zijn die Airbumps geminimaliseerd tot niet bijzonder handige strips onderaan de portieren. Ze vormen een visuele metafoor voor de verandering van de hele auto. Citroën lanceerde recent de C3 Aircross, een hogere, meer traditionele kleine crossover, terwijl de reguliere C4 hatchback met pensioen gaat. Dit alles resulteert in een veel gewonere C4 Cactus, die een nieuwe leemte in Citroëns gamma moet gaan opvullen.

Wat deed de facelift?

Dus de Airbumps zijn gekrompen, de materialen binnenin zijn wat mooier en de focus ligt nu meer op comfort: de stoelen hebben een soort traagschuim­achtige kussens en de ophanging is voortaan uitgerust met nieuwe hydraulische stoot­rubbers.
Als je op zoek bent naar de meest comfortabele hatch op de markt kun je je zoektocht hierbij stoppen. Hoewel hij zich niet helemaal op hetzelfde niveau bevindt als de hydropneumatisch geveerde Citroëns van vroeger, veegt ie oneffenheden in de weg onder het tapijt – waar een rijkelijk uitgeruste Focus of Golf zou hakkelen en stuiteren. Toch is ie ook ­lekker bijdehand te rijden – iedere Citroën C4 Cactus weegt minder dan 1.100 kilo. Nee, het is allemaal niet echt superscherp, maar op een bochtig weggetje kun je toch behoorlijk met ’m lachen, vooral als je kiest voor de versie met de pittige 1,2-liter driecilinder turbo voorin.

Nadelen van de Citroën C4 Cactus

Maar hij heeft zo z’n gebreken. Zaken die gewicht en kosten beperkten in de oude Citroën C4 Cactus zijn ineens onmogelijk geworden. Denk hierbij aan uitklappende ramen achterin en een basale digitale snelheids­meter zonder toerenteller. Hij moet nu een rivaal zijn van traditionele hatches. De Citroën C4 Cactus is duurder geworden en staat op een bodemplaat uit een lager segment, waardoor het achterin lastig zitten is voor iedereen boven de 1,80 meter. We beschouwden de Citroën C4 Cactus als onze favoriete kleine crossover. Hij was de wegbereider voor z’n soortgenoten; hij liet zien dat minder sportief en minder agressief niet minder leuk hoeft te betekenen. Maar door ’m minder niche te maken, heeft Citroën z’n plaats in de markt ook wat concurrentiegevoeliger gemaakt. Afgezet tegen z’n nieuwe rivalen kunnen we helaas maar tot één conclusie komen: de Cactus is nog altijd een prima auto, maar niet langer onze held.

Specificaties Citroën C4 Cactus PureTech 110 Business


Motor
1.198 cc
driecilinder turbo
110 pk @ 5.500 tpm
205 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,3 s
top 188 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,5 l/100 km
104 g/km CO2 C-label

Afmetingen
4.170 x 1.714 x 1.480 mm (l x b x h)
2.595 mm (wielbasis)
1.005 kg
50 l (benzine)
358 / 1.170 l (bagage)

Prijzen
€ 22.290 (NL)
€ 22.250 (B) – Shine

VONNIS
De nieuwe Cactus is chiquer en comfortabeler. Maar daarmee is zijn karakter dusdanig verwaterd dat de beste reden om ’m te willen hebben helaas ook is weggespoeld. Jammer hoor, Citroën. Je ging net zo lekker

Reacties

  • Mr mountains heeft op 4 april 2019 geschreven:

    Oh what a shame. Make the car boring and expensive to join all the other bland ones out there.The 2014 top spec 110 is a fantastic, practical, economical, well put together car. I love mine and believe will become a classic. Citroen genius turned …yawn oh I am dropping off to sleep.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)