
Je kunt het dak nog net niet oprollen, maar veel scheelt het niet. De Citroën DS3 Cabrio is los, en waar wij ooit hoopten op een échte cabrio met vouwdak (zou dat niet leuk zijn, met die vinnetjes op de b-stijlen?), is Citroën de weg van de 2CV, Visa Décapotable en nog wat andere klassiekertjes ingeslagen. Het is in feite een groot schuifdak geworden. Verrassend sensibel eigenlijk, na die horendolle constructie van de C3 Pluriel.
Bijkomend voordeel is dat de DS3 in gesloten toestand precies even fris en stoer oogt als altijd. Doe je het dak open, dan ligt er een stapel planken op je achtersteven en kun je zo te zien niet echt meer achteruitkijken. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden, zoals de achterruit rechtop laten staan, waardoor je een soort dakspoiler krijgt. Flinke pluspunten zijn dat het de ruimte in het interieur niet wordt aangetast – het blijft een vijfzitter – en dat je het dak, in tegenstelling tot bij normale cabrio’s, ook op snelheid kunt openen en sluiten: tot 120 km/u.
Het dak komt er in drie kleuren/uitvoeringen, waaronder eentje met het bekende ‘DS’-patroon erin verwerkt. Verder spreekt Citroën van een achterklep die op een ‘bijzonder originele’ manier is te openen. We zijn benieuwd.
De DS3 Cabrio wordt onthuld op de autoshow van Parijs, en staat vroeg in 2013 bij de dealer. Meteen vanaf de introductie zal ie ook beschikbaar zijn met een belastingvriendelijke motor die 99 g/km uitstoot. Kicken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


DS 3 Performance: 1e rij-indruk

Rallycross: de X-factor

Citroën DS3 Cabrio Racing

Citroën DS3: zicht en zuinigheid

De 100 coolste: nummer 70 tot 56

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Citroën heeft het 100 jaar geprobeerd, maar vertrekt eindelijk uit dit land

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’
