Citroën DS3 Cabrio: Eend-achtige

Je kunt het dak nog net niet oprollen, maar veel scheelt het niet. De Citroën DS3 Cabrio is los, en waar wij ooit hoopten op een échte cabrio met vouwdak (zou dat niet leuk zijn, met die vinnetjes op de b-stijlen?), is Citroën de weg van de 2CV, Visa Décapotable en nog wat andere klassiekertjes ingeslagen. Het is in feite een groot schuifdak geworden. Verrassend sensibel eigenlijk, na die horendolle constructie van de C3 Pluriel.

Bijkomend voordeel is dat de DS3 in gesloten toestand precies even fris en stoer oogt als altijd. Doe je het dak open, dan ligt er een stapel planken op je achtersteven en kun je zo te zien niet echt meer achteruitkijken. Gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden, zoals de achterruit rechtop laten staan, waardoor je een soort dakspoiler krijgt. Flinke pluspunten zijn dat het de ruimte in het interieur niet wordt aangetast – het blijft een vijfzitter – en dat je het dak, in tegenstelling tot bij normale cabrio’s, ook op snelheid kunt openen en sluiten: tot 120 km/u.

Het dak komt er in drie kleuren/uitvoeringen, waaronder eentje met het bekende ‘DS’-patroon erin verwerkt. Verder spreekt Citroën van een achterklep die op een ‘bijzonder originele’ manier is te openen. We zijn benieuwd.

De DS3 Cabrio wordt onthuld op de autoshow van Parijs, en staat vroeg in 2013 bij de dealer. Meteen vanaf de introductie zal ie ook beschikbaar zijn met een belastingvriendelijke motor die 99 g/km uitstoot. Kicken.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken