
Stoer. Citroën heeft weer een nieuwe telg aan haar prachtige DS-reeks toegevoegd. Deze keer een grote luxe hatchback in de categorie Fiat Croma en Opel Signum, maar dan níét gedoemd te mislukken, want met een enorm must have-gehalte: dit is de nieuwe DS5.
De familiale overeenkomsten met de DS3 zijn overduidelijk aanwezig. Net zoals die auto destijds, is ook de DS5 weer opgeleukt met de nodige unieke stijlelementen. Die aparte strips bijvoorbeeld, die vanaf de koplampen tegen de a-stijl op kruipen, en die kieuw-achtige dingen op de middenconsole. In een wereld van slaap-Toyota’s en eenheids-Audi’s heeft Citroën haar ontwerpers carte blanche gegeven, met een tomeloze originaliteit als gevolg. Bloemen voor degene die die beslissing nam.
De DS5 staat op hetzelfde platform als de C5 en de Peugeot 508. Hij zal er daarom ook komen met HYbrid4-aandrijving, een gescheiden hybride-aandrijflijn waarbij een dieselblok de voorwielen aandrijft en een elektromotor de achterwielen. De auto scoort daarmee 200 pk en een uitstoot van slechts 99 g/km aan CO2.
Op dit moment staat de DS5 op de autoshow in Shanghai, en op Facebook, waar ie net werd onthuld. Wanneer de auto bij de dealer staat, of wat ie gaat kosten, weten we nog niet. Maar we vinden ‘m nu al het wachten waard.
Meer van TopGear


DS 5 1955 THP 165

Citroën DS5 in het nieuw

Citroën DS5 BlueHDI 180

BMW 3-serie en tegendraadse rivalen

Citroën DS5 Hybrid4 So Chic

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Vind je Farming Simulator en Snowrunner leuk? Dan is Roadcraft misschien iets voor jou (review)

Dit is de goedkoopste auto met meer dan 200 pk in Nederland (en ja, hij is gewoon nieuw)

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)
