
Stoer. Citroën heeft weer een nieuwe telg aan haar prachtige DS-reeks toegevoegd. Deze keer een grote luxe hatchback in de categorie Fiat Croma en Opel Signum, maar dan níét gedoemd te mislukken, want met een enorm must have-gehalte: dit is de nieuwe DS5.
De familiale overeenkomsten met de DS3 zijn overduidelijk aanwezig. Net zoals die auto destijds, is ook de DS5 weer opgeleukt met de nodige unieke stijlelementen. Die aparte strips bijvoorbeeld, die vanaf de koplampen tegen de a-stijl op kruipen, en die kieuw-achtige dingen op de middenconsole. In een wereld van slaap-Toyota’s en eenheids-Audi’s heeft Citroën haar ontwerpers carte blanche gegeven, met een tomeloze originaliteit als gevolg. Bloemen voor degene die die beslissing nam.
De DS5 staat op hetzelfde platform als de C5 en de Peugeot 508. Hij zal er daarom ook komen met HYbrid4-aandrijving, een gescheiden hybride-aandrijflijn waarbij een dieselblok de voorwielen aandrijft en een elektromotor de achterwielen. De auto scoort daarmee 200 pk en een uitstoot van slechts 99 g/km aan CO2.
Op dit moment staat de DS5 op de autoshow in Shanghai, en op Facebook, waar ie net werd onthuld. Wanneer de auto bij de dealer staat, of wat ie gaat kosten, weten we nog niet. Maar we vinden ‘m nu al het wachten waard.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


DS 5 1955 THP 165

Citroën DS5 in het nieuw

Citroën DS5 BlueHDI 180

BMW 3-serie en tegendraadse rivalen

Citroën DS5 Hybrid4 So Chic

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Als je een motorrijder op zijn helm ziet tikken, kun je (ook in de auto) maar beter oppassen

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid
