Citroën: 'Vanaf 2025 zijn al onze auto's elektrisch'

Een belofte die we deze week nog wel vaker gaan horen

Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019
Citroen C5 Aircross 2019

Citroën-baas Linda Jackson heeft bevestigd aan TopGear dat iedere auto die het bedrijf vanaf 2025 gaat produceren volledig elektrisch, of minstens een plug-in hybrid gaat zijn. En voor die tijd gaat Citroën al wat dergelijke auto’s in de mix gooien, zoals de C5 Aircross PHEV – een plug-in hybrid die in 2020 verschijnt.

De elektrische revolutie

Nóg een bedrijf dat aangeeft in de toekomst elektrisch te gaan, dus. Je gaat het deze week waarschijnlijk nog wel meer keren horen. Maar toch is het een belangrijk punt om te benoemen, want hierdoor hoeft niemand meer te twijfelen over de komst van de elektrische revolutie: die gáát er komen – en nu weten we ongeveer wanneer.

Het valt echter wel op dat het elektrificeren van auto’s niet Citroën’s eerste prioriteit is. De voornaamste focus van het bedrijf is namelijk om de wereldwijde verkopen in 2021 te hebben opgehoogd naar 1,6 miljoen (was 1,1 miljoen in 2016). Om die doelstelling te bereiken moet Citroën in China meer auto’s gaan verkopen – en om dát te bereiken is een nieuwe, grote en vooral comfortabele sedan nodig.

‘Chinezen willen nog steeds sedans. Het is een kans om ons portfolio uit te breiden en serieuzer genomen te worden’, legde Jackson uit. Maar verwacht geen traditioneel ogende sedan uit het kamp van Citroën: ‘Design en comfort zijn essentieel voor een nieuwe Citroën. Misschien maken we ook iets nieuws voor de markt hier.’

Andere Citroën-updates

Verdere updates: onze dromen van een C3 VTR zijn in duigen gevallen. Jackson ziet het nut er niet van in om een snelle straatauto met rally-genen te bouwen terwijl haar klanten behoefte hebben aan comfort en niet aan uitzonderlijke prestaties: ‘De reden dat we ons bezighouden met rallyrijden is marketing-gerelateerd, met her en der een technologische overdracht – zoals onze nieuwe hydraulische ophanging.’

Dit, in combinatie met het feit dat SUV’s nog steeds als warme broodjes over de toonbank gaan, doet ons denken dat de Citroën C1 en C4 het binnenkort kunnen schudden. Maar over de toekomst van die auto’s is nog niks vastgesteld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Nieuwste van TopGear

Autonieuws