Mercedes-baas Dr. Dieter Zetsche gaf dit jaar op de Autosalon van Genève nog toe dat de eindeloze fragmentatie van het Mercedes-gamma (coupé-dit, SUV-dat) niches oplevert die voor de klant potentieel verwarrend zijn. Zeven maanden later, op de Autosalon van Parijs, heeft zijn aanstormende opvolger aan TopGear verteld dat hij ‘niet zal aarzelen’ om onpopulaire niche-modellen te schrappen als de vraag opdroogt.

Rationeel blijven

Deze meneer, Ola Källenius, vertelde ons: ‘We hebben zo’n 20 jaar lang zonder interrupties ons portfolio uitgebreid, vooral aan de SUV-kant. Kijk maar eens hoe succesvol die zijn geweest over de jaren heen. Tussen 2020 en 2022 hebben we meer dan 40 modellen. En hoewel we van onze ‘kindjes’ houden, moeten we rationeel blijven.’

Maar wees niet bang dat Mercedes geliefde modellen zoals de AMG GT Roadster, CLS of AMG GT 4-Door gaat schrappen: ‘Ik denk niet dat er radicale veranderingen omtrent die drie plaats zullen vinden’, vertelde Ola aan TopGear. ‘Maar gedurende de komende tien jaar zullen we ons portfolio onder de loep nemen en ons focussen op de richting die de markt aangeeft.’

Met andere woorden: meer SUV’s en minder sedans, nemen we aan. Helemaal in de Verenigde Staten. Kijk maar eens naar Ford, die is daar al compleet gestopt met het verkopen van hatchbacks en sedans.

Een nieuw AMG-model?

Daarna liet Källenius tussen neus en lippen door ook nog een hint vallen over een toekomstig losstaand AMG-model, die hij net zo snel ook weer onder het kleed schoof. ‘Hoewel er diverse Mercedi zijn die erop lijken (zoals de E 63, CLS en S-klasse), is de feedback van de klant dat de styling van de GT 4-Door zeer geliefd is. Ook maken zijn prestaties hem geloofwaardig. Dat soort feedback kan ons, als we er goed mee omgaan, zeer veel profijt opleveren.’

Na zijn uitspraak was de spanning in de zaal om te snijden. Källenius zegt dat klanten bereid zijn flink geld neer te leggen voor een auto die lijkt op de bestaande modellen, maar er spannender uitziet, gruwelijker klinkt en sneller is. Zou het kunnen dat er weer een ‘alleenstaand’ AMG-model aan zit te komen? Een SUV misschien? Of een Porsche Cayman en Alpine A110 rivaal?

‘Dat hebben we niet gezegd’, zegt Källenius standvastig, terwijl hij metaforisch koud water over ieder sprankeltje opwinding giet. ‘Op dit moment zijn we zeer tevreden met de huidige GT-familie van AMG. Dat is het plan voor nu, maar laten we afwachten wat de toekomst brengt.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)