Toyota: hybride beter dan volledig elektrisch

Toyota is van mening dat ze beter hybrides kunnen bouwen dan elektrische auto's

Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - RAV4 Hybrid
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - Corolla Hybrid
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - Camry Hybrid
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - Gerald Killman
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - RAV4 Hybrid
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - Corolla Hybrid
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - Camry Hybrid
Toyota - hybride beter dan volledig elektrisch - Gerald Killman

Waar doe je onze planeet een groter plezier mee? Volledig elektrisch gaan rijden, of toch maar hybride? Tijdens de Autosalon van Parijs 2018 had de volledig elektrische partij de bovenhand. Maar er was één persoon die zich hard maakte voor hybrides: volgens hem zijn die beter dan volledig elektrische auto’s.

Gerald Killman

Die persoon was Gerald Killman. In Europa is hij de hoofdingenieur voor Toyota. Het merk dat op dit moment geen enkele EV in de showroom heeft staan (al komen ze wel). ‘Zolang de batterijen schaars blijven, zullen de hybrides blijven voortbestaan’, vertelt hij aan TopGear. ‘Stel dat je 40 kWh aan cellen hebt, stop je ze dan allemaal in één elektrisch voertuig en laat je 39 andere auto’s ongemoeid, of maak je 40 hybrides met allemaal 1 kWh aan batterij?’

Hybride beter dan volledig elektrisch

‘Ons onderzoek laat zien dat in Europese steden hybrides tweederde van de tijd zonder benzinemotor rijden en zo de helft van hun rit in kilometers uitstootloos doorbrengen. Als we dus één EV maken, reduceren we de uitstoot met een-veertigste. Als we veertig hybrides maken, reduceren we de vervuilende kilometers met de helft.’

Ook qua kosten voordeliger

Klinkt logisch enerzijds, en anderzijds als een drogredenering. Want zijn er niet gewoon genoeg batterijen om veertig EV’s te produceren? Killmann heeft zijn twijfels: ‘Sowieso is er niet genoeg kobalt, een van de grondstoffen die accu’s nu gebruiken. En elke nieuwe batterijsoort brengt enorm veel ontwikkelingskosten met zich mee. Als je nu investeert in lithium-ion moet je alweer met de volgende batterijensoort (solid state) beginnen voordat je kosten hebt terugverdiend.’

De fabrieken van Toyota draaien steeds efficiënter. Waar het merk op de eerste Prius geen stuiver verdiende, kostte de aandrijflijn van de tweede generatie de helft om te maken. De derde generatie kostte slechts eenderde van de eerste. De aandrijflijn van de vierde generatie kost 25 procent van wat de eerste kostte.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws