Het leven heeft toch een vreemde wending genomen als iemand als ik woorden kan tikken als ‘ik wou dat er meer politieauto’s op straat rondreden in 2023’. En toch is dat precies wat ik wil. Snelheidscamera’s hebben een vreemde uitwerking gehad in het Verenigd Koninkrijk. Hun invloed op het verminderen van het aantal doden op de weg is statistisch gezien niet te ontkennen, maar alleen als je vindt dat de grootste gemene deler bij alle verkeersdoden ‘snelheid’ is.

Dat blijft een heikel punt, en eentje waar ik hier mijn vingers niet aan ga branden. Wat ik ongelooflijk pijnlijk vind, zijn de verloren jaren sinds de introductie van de snelheidscamera in het begin van de jaren ’90. De manier waarop iedereen tegenwoordig rijdt, heeft overduidelijk een absoluut dieptepunt bereikt.

Laat de spreadsheets even voor wat ze zijn en open gewoon je ogen; het is overal om je heen te zien. En het is nog knap ingewikkeld een onderscheid te maken tussen degenen die het gewoon allemaal geen klap kan schelen en de mensen die gewoon nooit geleerd hebben hoe ze fatsoenlijk moeten rijden.

Oom agent is watching you

Vóór de uitvinding van de snelheidscamera hadden we dingen die we ‘politieauto’s’ noemden. Ze stonden ergens verdekt opgesteld en wachtten tot je iets verkeerds had gedaan, en dan kwamen ze op je af. In mijn geval was dat vanwege iets dat te maken had met, nou ja, laten we het jeugdige onstuimigheid noemen, waarna ik dan een strenge preek en misschien een paar punten op mijn rijbewijs ontving.

Maar het resultaat van die specifieke interactie (ja, het is me heus overkomen) was dat elke keer dat ik later in een soortgelijke situatie belandde, die politieagent als het ware over mijn schouder meekeek en me bestraffend toesprak. Als je geflitst wordt, is dat zeker niet het geval.

De boete is minder persoonlijk geworden

Snelheidsovertredingen, of de consequenties daarvan, komen nu meestal gewoon door de brievenbus. Sterker: ze zijn waarschijnlijk een van de weinige redenen dat we nog steeds een functionerend postbedrijf nodig hebben – zij en de gevreesde enveloppen van de Belastingdienst.

Je opent de brief, graaft even door je geheugen om te bepalen of jij het was of hopelijk iemand anders, je checkt de agenda op je telefoon nog even voor de zekerheid, en als jij inderdaad de schuldige was, zeg je ‘*****’ en dat was het dan. Je kijkt nog eens naar het bedrag, en denkt dat het toch wel zonde is, maar daarna start je je bank-app op en drukt op de betaalknop. Veel meer kun je er toch niet aan doen.

De enige keer dat die ervaring daadwerkelijk enig gevolg zal hebben voor de manier waarop je je in het verkeer gedraagt, is vermoedelijk als je al zoveel punten op je rijbewijs hebt dat er een reële angst bestaat dat het je zal worden afgenomen.

Gaan we voor veiligheid of de staatskas?

Sommige mensen zullen zeggen dat het een primair teken is dat de maatschappij faalt als burgers niet eens meer geneigd zijn lering te trekken uit de dreiging van strenge straffen. Ja, we hebben ‘word je bewust van wat snelheid doet’-cursussen, maar die worden vrij breed gezien als een ‘poeh, dat scheelt me toch maar mooi drie punten’-ontsnappingsroute. En dat zijn nog niet eens zulke slechte cursussen, en er gaan ook behoorlijk wat mensen naartoe.

Ik kan gewoon maar niet begrijpen hoe het kan dat de kosten en opbrengsten inmiddels prioriteit hebben gekregen boven de veiligheid van weggebruikers. De automobilist wordt tegenwoordig gezien als een verdienmodel – soms onder het mom van veiligheid, of milieu, of iets anders dat handig uitkomt als zogenaamd rechtvaardig excuus.

Reacties

  • Trucker heeft op 5 juli 2023 geschreven:

    Geduld, respect en fatsoen……ver te zoeken zo niet iets dat niet meer bestaat…..
    IKKE heb haast
    IKKE moet voor
    OKKE heb een dure leasebak
    IKKE
    IKKE
    IKKE…..je zult de ander ook maar DIT beetje ruimte moeten geven…
    Een foutje wordt “beloond” met een middelvinger of een asopraktijk…..om nog maar te zwijgen van de LEVENSGEVAARLIJKE braketest…..zelf heb ik een dashcam voor EN achter ook op de truck en zeker bij die laatste gaan de beelden bij een evt aanrijding direkt naar de politie. HET bewijs dat ik er niks aan kon doen…..ik zeg: in elke auto een gegrenzer EN een afstandssensor…..het scheelt flitsers maar vooral levens!!!
    Stop met eigen regels maken hou je heel gewoon aan de regels punt! Dan zijn controles en flitsers overbodig! Verbeter het verkeer en begin bij jezelf!!! Ik rijd al jaren rustig en beheerst en toch overal ruim op tijd met de truck. Het kan dus wel …want met ongelukken en kijkers krijg je juist files!!!

    Reageer
  • Martin heeft op 18 juni 2023 geschreven:

    Ik kan het alleen maar eens zijn met je stuk. Ik zie zoveel stuntpiloten op de weg. Mede door alle onnodige toevoegingen aan auto’s voelen ze zich onaantastbaar. De achterlijke asociale manier van autorijden die normaal is geworden kun je enkel stoppen dmv inzetten van meer politie auto’s op straat. Ik ben van mezelf een rustige rijder en anticipeer op wat er gaat komen of eventueel kan gebeuren verderop dmv inschatten wat een ander gaat doen. Het aantal keren dat ik met grote haast word ingehaald 100 meter voor een rood verkeerslicht is niet te tellen 😂

    • John heeft op 7 juli 2023 geschreven:

      Er is zowiezo te weinig politie op straat. Maar dat snap ik ook wel ze mogen hier niets. Als ze te hard optreden worden ze zelf gestraft. Politie moet veel harder kunnen optreden.

      • B. Kreft heeft op 7 juli 2023 geschreven:

        Helemaal eens. Politie is onze beste vriend, maar velen zien dat anders. Ben 83 jaar. Heb ik in het verleden aardige agenten meegemaakt, die echt hulp boden. Zoals die keer, dat ik in Den Bosch, met mijn 80 jaar, een boodschap had gedaan en mijn auto niet kon vinden. Naar politie bureau, maar daar konden ze niet helpen. Achter mij stond een agent, die het verhaal hoorde en mij buiten opwachtte met zijn eigen auto, want zijn dienst zat er op. Hij reed mij naar vele parkeerterreinen, maar geen succes. Toen bracht hij mij naar het station, zei waar ik moest zijn en welke trein naar huis. Ik wam veilig maar laat thuis. Mijn vrouw ook gelukkig. De andere dag zelf mijn auto weer gevonden. Ja, de politie is nog steeds mijn beste vriend.

        Reageer
      Reageer
    • SorryDatUwPakketTeLaatIsMaar… heeft op 18 juni 2023 geschreven:

      Ben je dan niet een te rustige rijder? Als bezorger heb ik dat fenomeen vrijwel nooit gezien, laat staan meegemaakt. Er kunnen ook gevaren zitten aan te rustig rijden, neem lekker doorkakkend 56 (op de teller dus wss 60) rijden op een 80 weg. Of 50 op een 30 weg en dan op de 80 weg te sloom. Of het inhalen van een vrachtwagen met 101 waardoor je file creëert, mensen een kwartier bezig zijn met inhalen.
      Vaak vraag ik me af bij zulke auto’s of er gewoon een hoog bejaarde achter het stuur zit of een completen randdebiel die 3x bijna tot stilstand is gekomen omdat ie niet zeker is welke afslag het nou precies is.
      Kan je niet snel genoeg anticiperen waardoor je gemiddelde snelheid onder het limiet ligt pak dan de bus.

      • Trucker heeft op 5 juli 2023 geschreven:

        Gut o gut o gut o gut…..heeeeeeeeeeeel eventjes geduld moeten hebben…das toch zeker t eind vd wereld? Je MAG 80 maar er bestaat geen een qetboek waar in staat dat dat MOET! Bumperkleven het eeuwige geklooi met die telefoon…..maar ook het gejakker…..een egrenzer in ELKE auto…30=30 50=50 enzovoort….mijn ideaal!!! Dan hoeft er ook geen flitser te staan…..en er worden vele levens gespaard…..wat wil je nog meer?

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear