Er circuleren nogal wat geruchten over de nieuwe generatie van de Corvette. De C7 zou een middenmotor krijgen, of zelfs vierwielaandrijving en een automaat met dubbele koppeling. Het zijn allemaal niet meer dan geruchten, maar er is nog een zeer reële optie waar tot voor kort niemand rekening mee had gehouden.

En dat is namelijk dat de Corvette C7 er helemaal niet komt. En dat heeft allemaal te maken met wettelijke richtlijnen waar de auto-industrie zich vanaf 2020 aan moet gaan houden. In Amerika is vastgelegd dat auto’s vanaf dat moment een brandstofverbruik van maximaal 35 miles per gallon – ongeveer 8 l/100 km – mogen hebben. Dat heeft er bij sommige fabrikanten al toe geleid dat bepaalde nieuwe motoren zijn afgeblazen, maar de Corvette is het eerste model dat slachtoffer zou worden van dit nieuwe milieubewustzijn.

Maar autofabrikanten zijn gelukkig niet voor één gat te vangen. Voor het 2020 is, zullen er vast allemaal nieuwe technieken zijn ontwikkeld die de komst van een nieuwe Corvette wél mogelijk maken. De Amerikanen hebben al geroepen dat een gewichtsbesparing van ongeveer 150 kilo een wereld aan nieuwe mogelijkheden biedt.

De zelfverklaarde kenners die roepen dat de nieuwe Corvette een middenmotor zou moeten krijgen, kunnen dan wel eens gelijk krijgen. Door de motor naar achteren te verplaatsen, wordt het makkelijker om bij lage snelheden vier cilinders uit te schakelen. Bij achterwielaangedreven auto met de motor voorin leidt dat nog wel eens tot trillingen, een middenmotor zou dit probleem verhelpen. Wordt ongetwijfeld vervolgd, van de Corvette zijn we nog lang niet af.

Reacties