TopGear stapt net uit de nieuwe Cupra Born. In ons volgende nummer lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Cupra Born
Uitvoering: 150 kW
Locatie: Barcelona, Spanje
Weersomstandigheden: Zon, 24 graden – ideaal, eigenlijk

Cupra Born? Rare naam. Er is een Cupra geboren of zo?

Bijna. El Born is een hippe wijk in het oude gedeelte van Barcelona. De Cupra Born werd ooit ‘geboren’ als Seat El Born, waarna besloten werd er toch maar een Cupra van te maken en het ‘El’ te laten vallen.

Lijkt wel een Volkswagen ID.3 die naar de sportschool is geweest…

Dat is ie ook. Er is wel degelijk het een en ander aan hem verbouwd. Zo is de neus iets lager, heeft ie die Seat/Cupra-typische, scherpere koplampen en een vrij onnodige grote grille. Aan de achterkant prijkt een al even zinloze diffuser. De hele boel is 1,5 centimeter dichter bij de grond gebracht en voorzien van grote wielen met koperkleurige accenten, die je ook elders op en in de auto tegenkomt. Hij oogt zeker lekker, maar de basis is nog erg goed zichtbaar. Te goed? Dat mag jij bepalen – wij vinden van eigenlijk wel.

Dan zal het interieur wel helemaal hetzelfde zijn?

Nou nee, dat niet. De Cupra Born is bijvoorbeeld standaard voorzien van sportstoelen, die uitstekend zitten. De middenconsole is hoger, waardoor je het idee hebt wat meer ‘in’ die stoelen te zitten dan erop, zoals bij de ID.3. Ook hier zijn er dus weer wat koperkleurige accenten, die het geheel een eigen sfeer geven. Alle software is uiteraard ‘verCupraad’, wat ook weer anders oogt, al is de techniek grotendeels gelijk. Inclusief de volstrekt gekmakende bedieningsmanier van de klimaatregeling en het volume van de audio, met swipe-paneeltjes in plaats van knoppen. Die drijven ons bij VW al tot waanzin, hier lijkt het zo mogelijk nog erger. Ook stom: de knopjes om de achterramen te bedienen zijn vervallen. Daarvoor moet je nu eerst op een knopje ‘Rear’ drukken, en dan de knopjes van de voorste zijruiten. Dat doe je maar wat gauw per ongeluk, waardoor je de achterramen opendoet. Wordt heel snel heel irritant.

Hoe rijdt de Cupra Born?

Eigenlijk hetzelfde als de ID.3. Er is volgens Cupra wel het een en ander veranderd, maar merkbaar is dat niet of nauwelijks. Hij zou iets straffer geveerd zijn – dat moet dan om promilles gaan. Op zich niet erg allemaal – met het rijgedrag van de ID.3 is weinig mis. Ook de Cupra Born is comfortabel, vlot zat en niet overdreven geneigd je te betrekken bij het rijden. Er zit nog wel het een en ander in het vat; zo komen er versies met een adaptief onderstel en een boost-functie, die tijdelijk 30 pk vermogen toevoegt. Dat komt, net als de versies met een langere (500 km) en kortere (300 km) actieradius. De importeur focust nu even op de middelste versie. Logisch: in 2022 verandert het bijtellingsregime weer, en als je vóór die tijd kunt leveren, ben je in leaseland spekkoper.

Dus, wat vinden jullie van de Cupra Born?

Prima ding, maar ook een beetje een gemiste kans. Met de heerlijke Formentor hadden we het idee dat Cupra meer en meer een écht eigen merk werd. De Born is echter, als je door alle frutsels heenkijkt, te veel een mild gepimpte ID.3. Begrijpelijk – alles wat je verandert, kort geld, en ook bij VAG groeit dat niet aan de bomen. Maar toch: jammer. Cupra had wat meer onderscheidend vermogen verdiend.

Reacties

  • Pietro heeft op 11 oktober 2021 geschreven:

    Conclusie moet dus zijn dat er niet veel mis mee is. Dat gejammer over die knoppen bediening gaat nergens over. Na 2 dagen ben je er aan gewend en dan functioneert het prima terwijl je minder knoppen hebt. Zal wel datzelfde Topgear zijn dat eerst het iDrive systeem van BMW verschrikkelijk vond en het 2 jaar later als dé standaard voor bediening omschreef…

    • Pellie heeft op 29 oktober 2021 geschreven:

      Conclusie is dus precies zoals vermeld Pietro: een gemiste kans voor een Cupra badge. De bedieningsknoppen zijn belachelijk, dat kan ik weten, ik rij een ID.3. De knoppen gebruik je niet, die vermijd je. Dat van de achterruit knop gebeurd mij niet zo vaak maar desalniettemin is het super onhandig. Verder nog steeds een vlotte wagen.

      Reageer
    Reageer

Laat een antwoord achter aan Pellie Reactie annuleren

(verplicht)