Dat je een online race verliest van Slow_And_Curious_1996 of Your-Momma-69, dat ben je al snel vergeten. Maar verliezen van je vrienden, dat is pijnlijk. En natuurlijk zullen ze je er altijd graag aan herinneren. Ben je het nou he-le-maal zat om telkens nét die ene seconde te missen, of wil je überhaupt je race-skills verfijnen, dan kun je tegenwoordig een simcursus boeken, bijvoorbeeld bij FLOW van Rudy van Buren. Je krijgt dan les op een simulator en doet kennis op die je kunt toepassen in je carrière als coureur, in de weekenden op het circuit of (al is het daar misschien wat duur voor) of op de PlayStation tegen je maten. Rudy van Buren begon net als veel coureurs in een kart. Maar op een gegeven moment – en dat heb je als Nederlander al vrij snel – groei je letterlijk en figuurlijk uit de kart. Zonder directe opstap naar de echte racerij zocht hij zijn heil in het simracen. De eerste spelletjes kwamen uit de videotheek. Voor de jeugdigen onder ons, dat is een soort Netflix waar je de films en games zelf moet ophalen. Volgende week leggen we je uit wat een bibliotheek is, je zult verbijsterd zijn. Rudy was direct verslaafd aan het simracen en zo begon het balletje te rollen. In 2017 won de Nederlander de titel Worlds Fastest Gamer bij McLaren.

Weer de echte racerij in

Nu racet Rudy in de Porsche Carrera Cup Deutschland, werkt hij bij een niet nader te noemen F1-team als simtester en geeft hij cursussen simracen met zijn bedrijf FLOW. Een prima cv om ons iets bij te leren op het gebied van racen dus. Sinds kort heeft Rudy een simulator neergezet bij het hoofdkantoor van de KNAF (Knac Nationale Autosport Federatie) in Houten, waar je een één-op-één-training kunt volgen, of juist met een groepje om de kosten te splitten. In een serieuze simulator (met spul van Leo Bodnar en Sim-Lab, plus RFactor 2) doet hij een poging wat seconden van de tijden af te snoepen.
Overigens is de simcursus niet per se gericht op mensen die maar niet kunnen winnen met Gran Turismo. Het kán wel, maar Rudy traint vooral coureurs die serieuze stappen willen zetten in de racewereld, maar geen vader hebben die Jos heet. Toen wij vertrokken, kwam bijvoorbeeld Daan Pijl binnen, een zeventienjarige coureur waar je in de toekomst waarschijnlijk nog wel het een en ander over gaat horen. Deze jonge racer heeft voor volgend jaar in ieder geval een mooie zitje kunnen regelen. Maar ook als gentleman driver zou je een cursus kunnen boeken.

Hoe werkt zo’n cursus simracen?

De opzet is best simpel. In ons geval kenden we de baan (Zandvoort), wisten we welk pedaal we moesten hebben om vooruit te gaan en zelfs waar het andere pedaal dan voor dient. ‘Ga maar een paar rondjes doen’, was de opdracht. In een F4-auto doen we onze stinkende best om een beetje indruk te maken op de Snelste Gamer ter Wereld. Re-de-lijk tevreden horen we na een stuk of acht rondjes dat het tijd is om de boel te analyseren. Want FLOW werkt met datalogging. Klinkt aanvankelijk wat omslachtig – vertel gewoon waar we harder moeten remmen of waar we eerder moeten insturen. Toch? Maar het kwartje valt al snel. In een ander scherm toont Rudy een aantal lijnen, die zaken als de g-krachten, snelheden maar ook bijvoorbeeld de rem-input voorstellen. En daar ligt een belangrijk euvel: het remmen moet vloeiender. We gaan te snel van het rempedaal, waardoor de druk (en dus grip) op de vooras mist. Hierdoor kunnen we weer minder scherp insturen, enzovoort.
Rudy legt zijn data van een goede ronde over onze data. Het geeft een goed beeld over wat het remgedrag doet met de auto, en met de tijden. Door de Hugenholtz-bocht goed te pakken, loopt Rudy in zijn data boven aan het Scheivlak al een seconde op ons voor. De eerste tip is dus om feller en directer op de rem te gaan, en rustiger van de rem af te gaan. We mogen nog een keer.

Hielpen de tips van de cursus simracen?

Nee. Na de instructie liepen onze rondetijden op. Het lukte niet meer om de rondetijd neer te zetten die we daarvoor hadden. Volgens Rudy gebeurt dat – gelukkig – vaker. Je zit vast in een bepaalde gewoonte en moet uit je comfortzone zien te klimmen. Door te focussen op het remmen, heb je weer minder aandacht voor andere zaken. Met deze kennis moeten we zelf aan de slag en meters gaan maken. Na een flinke training goed slapen schijnt ook enorm te helpen.

En uiteindelijk?

Pas thuis, na heel wat rondjes, begint de cursus zijn vruchten af te werpen. We maken ons het nieuwe remgedrag eigen en zien de rondetijden verbeteren. We willen niet opscheppen, maar: de snelste rondetijd én de tweede plaats in een online race in Gran Turismo. En dat met minimaal gevloek. Met één les zijn we er nog niet, maar de instructie is waardevol, zeker als je nagaat dat deze kennis net zo goed toepasbaar is in een echte auto op een echt circuit. Misschien moeten we ons binnenkort toch maar eens aanmelden voor KNAF Digital, een Nederlandse competitie voor Gran Turismo Sport en Dirt Rally 2.0.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear