RM Sotheby’s pakt de zaken meestal niet al te lullig aan. Zo vond op de Fira Milano onlangs de grootste veiling ooit plaats van auto’s en autogerelateerde spullen. Niet minder dan 817 lots gingen onder de hamer, allemaal uit één particuliere verzameling. Maar wat waren de duurste auto’s van de Milan-veiling?

10 – 1996 Porsche 993 GT2: €616.000

We beginnen nog rustig, met een woeste maar niet al te fris ogende 911 GT2 uit 1996. Aardig bedrag, evengoed…

9 – 1994 Bugatti EB110 GT: €616.000

En dan te bedenken dat je voor exact datzelfde bedrag (hoe is het mogelijk?) ook deze Bugatti EB110 GT had kunnen hebben… Rij je er toch wat exclusiever bij, wat ons betreft.

8 – 1969 Ferrari 365 GTC: €739.200

Een van de elegantere, ‘normalere’ coupés van Ferrari. Niettemin goed voor dit leuke bedragje.

7 – 2005 Porsche Carrera GT: €761.600

Eén van onze all-time favorieten, met z’n 612 pk uit tien gillende cilinders. Negen van de tien keer zie je ‘m in het zilvergrijs, maar dit diepduisterzwart kan ie ook goed hebben.

6 – 1991 Lancia-Ferrari LC2 Groep C: €851.200

 Bijzonder: gebouwd door Lancia, met een 2,6-liter twinturbo V8 van Ferrari, goed voor 650 pk. En als je die kale voorkant zat bent, zet je die met stickers erop. Cool!

5 – 1969 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Berlinetta ‘Plexi’: €873.600

Succes haast per definitie gegarandeerd: een Daytona brengt altijd flappen op. Zo ook deze.

4 – 1988 Porsche 959 ‘Komfort’: €1.008.000

Nog zo een die alleen maar duurder wordt. Als iemand zo vriendelijk zou willen zijn even die bagageklep dicht te doen, voor hij bij 300 km/u door de voorruit komt zetten?

3 – 1992 Ferrari F40: €1.030.400

Het waren destijds al concurrenten, maar de Ferrari F40 heeft de strijd met de Porsche 959 (nipt, dat wel: het scheelt een Golfje) in zijn voordeel beslecht.

2- 2004 Maserati MC12: €3.024.000

Serieus geld, maar dat krijg je als er van een auto maar 50 exemplaren gemaakt zijn. Zeker als ze er zo waanzinnig uitzien.

1 – 1966 Ferrari 275 GTB/6C Alloy: €3.416.000

And the winner is… Deze prachtige 275. Niet de eerste de beste, want één van de maar zeven exemplaren die met een extra lange neus en zes Weber-carburateurs is uitgerust.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear