
Van de woorden ‘sportcoupé’ en ‘radicale nieuwe versie’ gaan bij ons al de handen jeuken. Volgende week dinsdag maakt Alpine hun nieuwste creatie bekend: de A110R. Om nadruk te leggen op het doel van deze nieuwe A110 zal hij ook volgende week aanwezig zijn tijdens de Grand Prix van Japan op het circuit van Suzuka.
Doorgaans krijgen we het niet zo warm van teasers. We turen dan meestal door onze wimpers naar een te donkere foto, concluderen dat we er niets fatsoenlijks uit kunnen halen, noteren de datum van de echte onthulling in onze agenda en gaan weer verder met ons leven. Maar bij deze Alpine A110R is dat anders. De Renault-groep deelt namelijk acht stuks van schetsen van de auto die een heleboel aanpassingen laten zien.
Wat is er allemaal nieuw aan de Alpine A110R?
Zo geven de schetsen in ieder geval prijs dat de Alpine A110R een aero-pakket zal krijgen met een nieuwe splitter onder de voorbumper, zijskirts en een diffuser onder zijn gat. Daarnaast verwachten we een nieuwe motorkap en een dak dat de lucht beter geleidt. Aan de vijfpuntsgordels te zien komen er ook sportstoelen in deze circuitversie van de A110, die overigens wel gewoon straatlegaal wordt.
Wat hoort er allemaal nog meer op een raceauto? Een speciaal remsysteem (check), andere ophanging (check), lichtgewicht wielen (dubbelcheck) en natuurlijk een achtervleugel (check). Alpine zelf kijkt in ieder geval alvast erg uit naar de A110R. ‘Het is een extreme versie, lichter, scherper en nog meer gericht op racen. In een woord: radicaler. Hij komt boven aan het A110-gamma te staan.’ Volgende week kunnen we de afbeeldingen inkleuren. Wordt dus snel vervolgd…

Lees ook: Alpine A110 (2019) vs Alpine A110 (1976)
Jong vs oud
Meer van TopGear


De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Alpine A110 R Ultime kost in Nederland meer dan een McLaren Artura

Bij deze Zagato AGTZ Twin Tail krijg je twee achterkanten (die je kunt wisselen)

Wat is de beste circuitauto van TopGears Speed Week 2023?

F1-coureur Ocon test hardere versie van de Alpine A110 op de Nürburgring

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De ombouwkosten van de Alpine A110 Ravage zijn hoger dan de prijs van de auto

Is de Alpine A290 GTS de hot hatch ‘nieuwe stijl’ waar je op hebt gewacht? (review)

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Maakt de tweetaktmotor een comeback? Deze motor loopt zeer zuinig en op alle brandstoffen

Gaat het echt zo goed met de Chinese auto-industrie? Dit is er echt aan de hand

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)
