De ene na de andere supercar verlaat het toneel om ruimte te maken voor (deels-)elektrische modellen. Ook de DBS gaat met pensioen, maar niet voordat er een speciale laatste versie is. Naar die versie kijk je nu: de Aston Martin DBS 770 Ultimate. Je hoopt dat dat getal verwijst naar het aan pk’s – en gelukkig is dat ook zo.
De laatste DBS krijgt een 5,2-liter V12-motor met twee turbo’s die 770 pk en 900 Nm produceert. Volgens Aston Martin is hij hierdoor de ‘sterkste productie AM ooit’. De 1.115 pk sterke Valkyrie (waarvan er 150 gemaakt worden) noemt Aston geen productieauto maar een ‘klantenauto’. Merkwaardig, aangezien ze van deze DBS slechts 300 dichte versies en 199 cabriolet-versies maken.
De prijs van de laatste DBS
Het vermogen gaat via een automaat met acht versnellingen en een mechanisch sperdifferentieel begeleidt het vermogen naar de achterwielen. nauto’. Merkwaardig. Van deze bouwt Aston 300 dichte versies en 199 Volantes, wat de cabriolet is. De topsnelheid ligt op 340 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u doet ie in 3,4 seconden.
De Aston Martin DBS 770 Ultimate staat op 21-inch wielen die geïnspireerd zijn door de Valkyrie en de Victor. Dankzij een nieuwe stuurkolom en een stijvere voorkant moet hij dynamischer aanvoelen dan de eerdere DBS. Helaas zijn alle exemplaren al verkocht voor een prijs van minimaal 240.000 pond (zo’n 273.000 euro, exclusief belastingen) per stuk.
Wat wel standaard is, zijn de ‘Sport Plus’-stoelen met leer en alcantara, de stiksels en een DBS 770 Ultimate-logo op het middenconsole en koolstofvezel flippers achter het stuur. Kortom, de DBS krijgt het afscheid dat hij verdiend. Voor de gelukkigen past Aston Martin het interieur volledig naar de wens van de eerste eigenaar aan.
Reacties