
We willen niet zeggen dat de Citroën C1 (samen met de Toyota Aygo en Peugeot 108) de hedendaagse evenknie was van de Volkswagen Kever, Citroën 2CV of Piaggio Ape, maar toch is het voor veel mensen een belangrijke auto geweest. In 2005 was er ineens een nieuw alternatief voor de tweedehands auto. En voor andere mensen zorgde het weer voor een gunstig bijtellingsbedrag. Deze mensen zullen verdrietig zijn om het nieuws dat de Citroën C1 dood is.
Hoewel de naderende dood al even bekend was, bevestigt Citroën het vandaag zelf. Sinds 2005 verkocht Citroën 1,2 miljoen exemplaren van de kleine C1, verspreid over twee generaties. Dat is los van de Aygo en de 108. Het succes van de drieling inspireerde andere merken om ook een A-segmenter te komen en zo kregen we de Volkswagen Up en de Hyundai i10.
Waarom de kleine rakker dood is
Citroën zegt dat de dood van de C1 het gevolg is van ‘veranderingen in werkpatronen, beperkt voertuiggebruik in stadscentra en de behoefte aan een ultrabetaalbare elektrische oplossing als antwoord op een groot aantal nieuwe stedelijke mobiliteitsbehoeften’. Die elektrische oplossing is – volgens Citroën – de Ami. Voor wie graag benzine blijft tanken voorlopig, zijn er drie opties.
De alternatieven voor de Citroën C1
Zoals altijd is er nog een mooie tweedehandsmarkt waar je voor het geld van een nieuwe C1 heel aardig kunt shoppen. Daarnaast kocht Toyota de fabriek in Tsjechië op en bouwt nu in zijn uppie een Aygo X. Daarnaast schuift Citroën de C3 You! naar voren als alternatief. De budgetversie van de C3 kost 17.990 euro en dat zou volgens het merk een voordeeltje van 2.300 euro zijn.
2 reacties op “De Citroën C1 is nu officieel dood – dit zijn de alternatieven”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Auto rijdt op drie wielen door Deventer

Sandra Schuurhof crasht op Zandvoort tijdens Ladies GT

Peugeot 107, Toyota Aygo en Citroën C1: terugroepactie

Citroën C1 VTi 82 Airscape

Citroën C1 doet het opnieuw

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat

Het CJIB gaat wegens foutje verkeersboetes terugbetalen – deze boetes komen in aanmerking

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Ontzettend jammer dat een betaalbaar vervoersmiddel verdwijnt. De werkelijke reden is dat de fabrikanten de strenge uitstootregels moeten volgen, en die zijn nu zo streng dat een dergelijke kleine rakker zo duur wordt dat er geen markt potentieel meer in zit. Deze wagens stonden zo 8 jaar terug voor minder dan 10K in de showroom, nu kosten ze het dubbele.
Jammer ik rij nog steeds de Citroën C1 ..en ik vind ze erg fijn..wil gewoon geen andere auto..ze zijn erg zuinig en erg leuk..dus snap niet dat ze eruit gaan..