
We willen niet zeggen dat de Citroën C1 (samen met de Toyota Aygo en Peugeot 108) de hedendaagse evenknie was van de Volkswagen Kever, Citroën 2CV of Piaggio Ape, maar toch is het voor veel mensen een belangrijke auto geweest. In 2005 was er ineens een nieuw alternatief voor de tweedehands auto. En voor andere mensen zorgde het weer voor een gunstig bijtellingsbedrag. Deze mensen zullen verdrietig zijn om het nieuws dat de Citroën C1 dood is.
Hoewel de naderende dood al even bekend was, bevestigt Citroën het vandaag zelf. Sinds 2005 verkocht Citroën 1,2 miljoen exemplaren van de kleine C1, verspreid over twee generaties. Dat is los van de Aygo en de 108. Het succes van de drieling inspireerde andere merken om ook een A-segmenter te komen en zo kregen we de Volkswagen Up en de Hyundai i10.
Waarom de kleine rakker dood is
Citroën zegt dat de dood van de C1 het gevolg is van ‘veranderingen in werkpatronen, beperkt voertuiggebruik in stadscentra en de behoefte aan een ultrabetaalbare elektrische oplossing als antwoord op een groot aantal nieuwe stedelijke mobiliteitsbehoeften’. Die elektrische oplossing is – volgens Citroën – de Ami. Voor wie graag benzine blijft tanken voorlopig, zijn er drie opties.
De alternatieven voor de Citroën C1
Zoals altijd is er nog een mooie tweedehandsmarkt waar je voor het geld van een nieuwe C1 heel aardig kunt shoppen. Daarnaast kocht Toyota de fabriek in Tsjechië op en bouwt nu in zijn uppie een Aygo X. Daarnaast schuift Citroën de C3 You! naar voren als alternatief. De budgetversie van de C3 kost 17.990 euro en dat zou volgens het merk een voordeeltje van 2.300 euro zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “De Citroën C1 is nu officieel dood – dit zijn de alternatieven”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Auto rijdt op drie wielen door Deventer

Sandra Schuurhof crasht op Zandvoort tijdens Ladies GT

Peugeot 107, Toyota Aygo en Citroën C1: terugroepactie

Citroën C1 VTi 82 Airscape

Citroën C1 doet het opnieuw

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Dit keurige interieur hoort bij de smerigste auto die je nu (voor weinig?) kunt kopen

Jazeker, dit moet moet op een eend lijken, alleen zien wij het niet

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Wat zou jij over hebben voor deze originele Aston Martin Cygnet met V8?

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De Citroën 2CV keert terug en zou heel betaalbaar moeten worden

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ontzettend jammer dat een betaalbaar vervoersmiddel verdwijnt. De werkelijke reden is dat de fabrikanten de strenge uitstootregels moeten volgen, en die zijn nu zo streng dat een dergelijke kleine rakker zo duur wordt dat er geen markt potentieel meer in zit. Deze wagens stonden zo 8 jaar terug voor minder dan 10K in de showroom, nu kosten ze het dubbele.
Jammer ik rij nog steeds de Citroën C1 ..en ik vind ze erg fijn..wil gewoon geen andere auto..ze zijn erg zuinig en erg leuk..dus snap niet dat ze eruit gaan..