Is het al te vroeg om een voorschot te vragen op je eindejaarsuitkering? De eerste Nederlandse Singer, met de naam Amsterdam, kan namelijk van jou zijn. Het zou zomaar ook de enige Nederlandse Singer Porsche kunnen zijn, want toen de auto in 2017 aankwam in Nederland werd er al gesproken over een tweede Singer voor ons kikkerlandje, maar die is nog niet gesignaleerd. Een bijkomend voordeel: je mag je nieuwe aanwinst gelijk proberen op de glooiende Engelse B-wegen. De Singer Amsterdam staat namelijk bij bij International Collectables, in Londen.

En hoewel de 911 op donkerblauwe platen staat, komt deze auto niet van voor 1978. Nee, de eerste Nederlandse Singer Porsche begon zijn leven als 964 Carrera 4 uit 1990. Singer pakt altijd dit nieuwere type 911 vanwege de wegligging en de techniek (zoals vierwielaandrijving) en geeft hem een volledig koolstofvezel koets waardoor de auto het uiterlijk van de eerste generatie Porsche 911 krijgt. Relatief moderne techniek in een ouderwets jasje, dus.

Wat Singer doet is in feite het maken van een remix van een oude Porsche door een standaard auto te pakken en deze open te snijden. Dan, zonder enige vorm van schaamte, lassen ze alle naden van de auto door, monteren ze extra verstevigingen en vervangen zaken als voor- en achterbumper, voorklep, motorklep, dak en andere delen door wat wordt omschreven als ‘militair koolstofvezel’ van de composietspecialisten van de Aria Groep. Alleen de deuren zijn nog van staal. Elk schroefje, moertje en boutje is vervangen of opgepoetst.

De perfecte daily driver

Ed Pink Racing Engines is verantwoordelijk voor de 4,0-liter zescilinder met 400 pk. Het vermogen gaat via een handgeschakelde zesbak naar alle wielen en de Singer Amsterdam is ooit samengesteld om de perfecte daily driver te zijn. Veel woon-werk-verkeer zal de omgebouwde Porsche 911 niet gedaan hebben, want op de teller staat een kleine 2.800 kilometer. Het interieur is een prachtige mix van leer en suède in de kleur olijfgroen. Brembo-remmen in de kleur SR Orange zorgen voor de nodige stopkracht.

De prijs is op aanvraag. Elke door Singer verbouwde Porsche 911 slokt minimaal 4.000 manuren op en kost minimaal 356.000 euro om te verbouwen, maar gemiddeld kost een verbouwing 541.000 euro. Wanneer de Singer Porsche per vliegtuig terug in Nederland aankomt, moet je nog invoerrechten over het gedane werk betalen en zo komt er nog minimaal 100.000 euro bovenop. Reken er maar op dat de eerste eigenaar van deze Nederlandse Singer Porsche ruim een half miljoen euro betaalde.

Reacties

  • Natacha heeft op 25 januari 2020 geschreven:

    Ik heb het geld maar door medicicherededen heb ik er zo vlulmogelijk een nodig 😭😭
    Ik ben alleenstaande en kan niet mijn boodschappen doen 😭😭😭 hen kids se deur uit 1zoon niet dochter?? Toe astüblieft astublieft astublieft astüblieft plaes xx astublieft help help help me plaes

    Reageer
  • TG heeft op 24 januari 2020 geschreven:

    Wat een prachtig resultaat.
    Wat is het totale gewichtsbesparing Top Gear?

    Reageer
  • Rick heeft op 24 januari 2020 geschreven:

    De auto staat volgens de foto’s op NL kenteken en rijdt blijkbaar in de UK rond in het vrije verkeer van (nu nog) de EU. Dus invoerrechten zijn niet verschuldigd. Scheelt toch weer een ton op deze prachtige auto! Hopelijk mogen we hem snel weer op de Nederlandse wegen begroeten!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)