
‘Niet alleen heeft de auto een toonaangevende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,279,’ zegt SSC-ontwerper Jason Castriota, ‘hij houdt ook een identieke aerodynamische balans van 100 tot ver over 300 mph.’ Jazeker, dat is van 160 tot ver over de 480 km/u. De SSC Tuatara is een van de drie kanshebbers om het snelheidsrecord van Bugatti af te pakken en dit is het eerst productie-exemplaar.
Deze SSC Tuatara is de eerste van 100 exemplaren en deze zwarte gaat naar ene Dr. Larry Caplin. Onder de zwarte lak gaat een koolstofvezel koets schuil. Achterin nestelt zich een 5,9-liter V8 met twee turbo’s en een revolutionair inlaatsysteem. Het vermogen op E85-brandstof is 1.774 pk. Bij reguliere brandstof met octaangetal 91 bedraagt het vermogen een acceptabele 1.368 pk.
De schakeltijden van de zeventraps automaat duiken onder de 100 milliseconden in de Track-modus. Die modus reduceert de bodemspeling en activeert de achtervleugel, een trucje dat je onder meer kent van de Ford GT. Voor drempels – of een leeg zakje chips – kan de neus zich een stukje opheffen om het kostbare koolstofvezel te sparen. Het kleedje op het dashboard is optioneel, denken we.
De meeste Nederlanders moeten heel behoorlijk in de SSC Tuatara kunnen zitten, want zelfs mensen die 1,95 meter lang zijn passen mét een helm in de cabine. Achter het stuur zit een scherm voor de belangrijke cijfertjes en in het dashboard vind je een aanraakscherm. Nu is het wachten op de recordpoging van SSC. Zullen ze Koenigsegg en Hennessey te snel af zijn?
Meer van TopGear


SSC Tuatara toch wel de snelste auto

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

SSC Tuatara

SSC Tuatara: Henness-wie?

SSC Tuatara Aggressor: 2.200 pk

SSC Tuatara toch wel de snelste auto

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

SSC Tuatara

Auto’s met een topsnelheid van 650 km/u: wanneer komen ze?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Koenigsegg gaat het blijkbaar niet redden want de Reggera of Jesko had het al waar moeten maken.
Het wordt dus Hennessey vs ShelbySuperCars waarvan SSC met de Ultimate Aero het al eens heeft behaald.
Buggati wacht nog even af om tussenkomst van een ander te kunnen vernietigen.
Vraag me echt af hoe je dit soort motoren kan afkoelen?