
Het nieuwste designkindje van Ferrari is een feit; hij heet SP38 en is gebouwd voor ‘één van de meeste toegewijde klanten’ die een ‘grote passie voor de racerij heeft’.
Het doel van de auto – heel snel gaan – is hevig beïnvloed door een andere twinturbo van Ferrari; de F40. Dat kun je vooral zien aan de achterspoiler (goed kijken), de achterruit (of liever het gebrek daaraan) en de ‘dubbelronde’ achterlichten. Het traditionele ontwerp, met de grote voorruit, loopt af naar de achterkant om zich vervolgens te mengen met de, moderne schelpvormige, motorkap.
De dunne voorbumper is geïnspireerd door die van de 308 GTB en de combinatie van de scherpe neus en de brede wielkasten geeft de SP38 veel potentie en wendbaarheid op het circuit. Precies waar de klant naar op zoek was.
Hoe langer je naar de auto kijkt, hoe meer andere auto’s je terugziet: wij kwamen de Lamborghini Asterion, Alfa Romeo 4C en McLaren 570S al even tegen.
Heeft de Ferrari SP38 dezelfde prestaties als de 488?
We weten niet of de nieuwe carrosserie een negatief of positief effect zal hebben op de prestaties. Een standaard 488 zit in drie seconden op 100 km/u, gaat door tot 330 km/u en heeft een vermogen van 670 pk. Dit alles wordt geproduceerd door de 3,9-liter twinturbo V8 die je bedient middels een 7-trapsautomaat. Deze SP38 zal daar niet heel ver van afwijken.
Ferrari laat de auto op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië (dit weekend) voor het eerst zien.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Toch liever een F40
Heeft ook wel iets van een Ford GT
Dikke rooie Lotus, en die agressieve koplampen maken h’m een beetje Lambo…