
Het nieuwste designkindje van Ferrari is een feit; hij heet SP38 en is gebouwd voor ‘één van de meeste toegewijde klanten’ die een ‘grote passie voor de racerij heeft’.
Het doel van de auto – heel snel gaan – is hevig beïnvloed door een andere twinturbo van Ferrari; de F40. Dat kun je vooral zien aan de achterspoiler (goed kijken), de achterruit (of liever het gebrek daaraan) en de ‘dubbelronde’ achterlichten. Het traditionele ontwerp, met de grote voorruit, loopt af naar de achterkant om zich vervolgens te mengen met de, moderne schelpvormige, motorkap.
De dunne voorbumper is geïnspireerd door die van de 308 GTB en de combinatie van de scherpe neus en de brede wielkasten geeft de SP38 veel potentie en wendbaarheid op het circuit. Precies waar de klant naar op zoek was.
Hoe langer je naar de auto kijkt, hoe meer andere auto’s je terugziet: wij kwamen de Lamborghini Asterion, Alfa Romeo 4C en McLaren 570S al even tegen.
Heeft de Ferrari SP38 dezelfde prestaties als de 488?
We weten niet of de nieuwe carrosserie een negatief of positief effect zal hebben op de prestaties. Een standaard 488 zit in drie seconden op 100 km/u, gaat door tot 330 km/u en heeft een vermogen van 670 pk. Dit alles wordt geproduceerd door de 3,9-liter twinturbo V8 die je bedient middels een 7-trapsautomaat. Deze SP38 zal daar niet heel ver van afwijken.
Ferrari laat de auto op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië (dit weekend) voor het eerst zien.
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Toch liever een F40
Heeft ook wel iets van een Ford GT
Dikke rooie Lotus, en die agressieve koplampen maken h’m een beetje Lambo…