
Het nieuwste designkindje van Ferrari is een feit; hij heet SP38 en is gebouwd voor ‘één van de meeste toegewijde klanten’ die een ‘grote passie voor de racerij heeft’.
Het doel van de auto – heel snel gaan – is hevig beïnvloed door een andere twinturbo van Ferrari; de F40. Dat kun je vooral zien aan de achterspoiler (goed kijken), de achterruit (of liever het gebrek daaraan) en de ‘dubbelronde’ achterlichten. Het traditionele ontwerp, met de grote voorruit, loopt af naar de achterkant om zich vervolgens te mengen met de, moderne schelpvormige, motorkap.
De dunne voorbumper is geïnspireerd door die van de 308 GTB en de combinatie van de scherpe neus en de brede wielkasten geeft de SP38 veel potentie en wendbaarheid op het circuit. Precies waar de klant naar op zoek was.
Hoe langer je naar de auto kijkt, hoe meer andere auto’s je terugziet: wij kwamen de Lamborghini Asterion, Alfa Romeo 4C en McLaren 570S al even tegen.
Heeft de Ferrari SP38 dezelfde prestaties als de 488?
We weten niet of de nieuwe carrosserie een negatief of positief effect zal hebben op de prestaties. Een standaard 488 zit in drie seconden op 100 km/u, gaat door tot 330 km/u en heeft een vermogen van 670 pk. Dit alles wordt geproduceerd door de 3,9-liter twinturbo V8 die je bedient middels een 7-trapsautomaat. Deze SP38 zal daar niet heel ver van afwijken.
Ferrari laat de auto op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië (dit weekend) voor het eerst zien.
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Toch liever een F40
Heeft ook wel iets van een Ford GT
Dikke rooie Lotus, en die agressieve koplampen maken h’m een beetje Lambo…