
Het nieuwste designkindje van Ferrari is een feit; hij heet SP38 en is gebouwd voor ‘één van de meeste toegewijde klanten’ die een ‘grote passie voor de racerij heeft’.
Het doel van de auto – heel snel gaan – is hevig beïnvloed door een andere twinturbo van Ferrari; de F40. Dat kun je vooral zien aan de achterspoiler (goed kijken), de achterruit (of liever het gebrek daaraan) en de ‘dubbelronde’ achterlichten. Het traditionele ontwerp, met de grote voorruit, loopt af naar de achterkant om zich vervolgens te mengen met de, moderne schelpvormige, motorkap.
De dunne voorbumper is geïnspireerd door die van de 308 GTB en de combinatie van de scherpe neus en de brede wielkasten geeft de SP38 veel potentie en wendbaarheid op het circuit. Precies waar de klant naar op zoek was.
Hoe langer je naar de auto kijkt, hoe meer andere auto’s je terugziet: wij kwamen de Lamborghini Asterion, Alfa Romeo 4C en McLaren 570S al even tegen.
Heeft de Ferrari SP38 dezelfde prestaties als de 488?
We weten niet of de nieuwe carrosserie een negatief of positief effect zal hebben op de prestaties. Een standaard 488 zit in drie seconden op 100 km/u, gaat door tot 330 km/u en heeft een vermogen van 670 pk. Dit alles wordt geproduceerd door de 3,9-liter twinturbo V8 die je bedient middels een 7-trapsautomaat. Deze SP38 zal daar niet heel ver van afwijken.
Ferrari laat de auto op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in Italië (dit weekend) voor het eerst zien.
Meer van TopGear


‘Had hem dan aan mij gegeven’: Karel krijgt supercar, baalt van hoge lasten

Nieuwe eigenaar Ferrari 488 crasht al na 3 kilometer tegen de vangrail

Ferrari klaagt Mansory aan en wint

Opel Corsa vs Ferrari 488 Pista in dragrace

Touring Superleggera Arese RH95 is een Ferrari

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Hoe rijdt de mooiste auto en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Hoe rijdt de mooiste auto en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

Toch liever een F40
Heeft ook wel iets van een Ford GT
Dikke rooie Lotus, en die agressieve koplampen maken h’m een beetje Lambo…