
‘Houd in gedachten dat Volkswagen er 10 jaar over deed om de Veyron te maken, en wij gaan er korter over doen dan 9 jaar. En met 1 miljard euro minder’, dat is de verklaring voor waarom we al een flinke tijd niets meer hoorden over de ‘snelste Multipla ter wereld‘. Het project van een stel Franse YouTubers haalde flink wat geld op tijdens een crowdfunding, maar toen werd het stil rondom de Fiat Multipla met 1.000 pk.
Maar gelukkig, er is nog leven. De roestbruine Multipla is vrijwel helemaal gestript en er is een uitgebreide rolkooi in de carrosserie gelast. De bouwers kozen voor Sabelt-kuipstoelen en het racestuurtje alleen al zou 8.000 euro waard zijn. Velgenboer Works maakte een setje op maat voor de Fiat Multipla met 1.000 pk. Ook ligt er een doosje lachgasinjectoren klaar voor de motor.
Een bodykit uit Japan
De bodykit zou ontworpen zijn door ‘een van de goden van de Japanse tuning’ en is nu onderweg naar Frankrijk. Wellicht dat ze Liberty Walk zover hebben gekregen. De bodykit is niet alleen voor de show, hij biedt ruimte aan onderdelen die normaliter niet op de Multipla zitten. Zo zou er bijvoorbeeld meer koeling nodig zijn voor de motor. Ook staan de wielen een stuk breder onder de koets.
Waar het vermogen exact vandaan moet komen, is niet helemaal bekend. Of we spreken niet goed genoeg Frans, dat kan ook. Aangezien er een transmissietunnel is gebouwd, nemen we even aan dat de motor gewoon voorin blijft zitten, hoewel de afdekking áchter een ander verhaal vertelt. Eerder werd er gesproken over een V12 van AMG, maar deze plannen lijken gewisseld te zijn voor een LT4-V8 uit de Chevrolet Corvette.
De Fiat Multipla met 1.000 pk
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Kooptip: In deze moderne Fiat Multipla heeft de paus nog gezeten

De Fiat Multipla is voor één keer terug als een 6×6

Waarom Amerikanen nu pas de Fiat Multipla mogen importeren (en precies te laat zijn)

Er staan geen (echte) Fiat Multipla’s meer te koop in Nederland

Dit geweldige gedrocht is een Fiat Multipla met 1.000 pk (van 1 miljoen euro?)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Dit merk wil elektrische auto’s verkopen, maar klanten gaan massaal voor een stokoude diesel

Zo rijden mensen (bijna) helemaal gratis een Fiat 500 via een bijzondere constructie

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)
