
‘Houd in gedachten dat Volkswagen er 10 jaar over deed om de Veyron te maken, en wij gaan er korter over doen dan 9 jaar. En met 1 miljard euro minder’, dat is de verklaring voor waarom we al een flinke tijd niets meer hoorden over de ‘snelste Multipla ter wereld‘. Het project van een stel Franse YouTubers haalde flink wat geld op tijdens een crowdfunding, maar toen werd het stil rondom de Fiat Multipla met 1.000 pk.
Maar gelukkig, er is nog leven. De roestbruine Multipla is vrijwel helemaal gestript en er is een uitgebreide rolkooi in de carrosserie gelast. De bouwers kozen voor Sabelt-kuipstoelen en het racestuurtje alleen al zou 8.000 euro waard zijn. Velgenboer Works maakte een setje op maat voor de Fiat Multipla met 1.000 pk. Ook ligt er een doosje lachgasinjectoren klaar voor de motor.
Een bodykit uit Japan
De bodykit zou ontworpen zijn door ‘een van de goden van de Japanse tuning’ en is nu onderweg naar Frankrijk. Wellicht dat ze Liberty Walk zover hebben gekregen. De bodykit is niet alleen voor de show, hij biedt ruimte aan onderdelen die normaliter niet op de Multipla zitten. Zo zou er bijvoorbeeld meer koeling nodig zijn voor de motor. Ook staan de wielen een stuk breder onder de koets.
Waar het vermogen exact vandaan moet komen, is niet helemaal bekend. Of we spreken niet goed genoeg Frans, dat kan ook. Aangezien er een transmissietunnel is gebouwd, nemen we even aan dat de motor gewoon voorin blijft zitten, hoewel de afdekking áchter een ander verhaal vertelt. Eerder werd er gesproken over een V12 van AMG, maar deze plannen lijken gewisseld te zijn voor een LT4-V8 uit de Chevrolet Corvette.
De Fiat Multipla met 1.000 pk
Meer van TopGear


Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De interessante reden waarom er nu ineens nog één gloednieuwe Fiat Multipla verkocht is

Kooptip: In deze moderne Fiat Multipla heeft de paus nog gezeten

De Fiat Multipla is voor één keer terug als een 6×6

Waarom Amerikanen nu pas de Fiat Multipla mogen importeren (en precies te laat zijn)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
