
De Lamborghini Urus is eindelijk onthuld en raast het internet over. Op de personen na die het een veredelde Audi vinden, is haast iedereen dolenthousiast over de praktische Lamborghini. Maar er is een keerzijde – een duistere nog wel.
Terug naar 2008. In oktober zagen we voor het eerst de prachtige Lamborghini Estoque. Wat waren wij (en eerlijk: wie niet?) verliefd. Het zou de eerste vierzits Lamborghini sinds lange tijd worden. Hij zou in 2011 verschijnen. Wat een aanwinst voor Lambo en het straatbeeld zou dat zijn geweest.
Maar een jaar later kwam het vervelende bericht: de Estoque komt niet. Een echte reden ontbrak. In 2012 werd het duidelijk: er moest een SUV komen en geen sedan. Omdat geld. En een relatief klein merk als Lamborghini heeft niet de ontwikkelingscapaciteit voor twee modellen. De Urus werd naar voren geschoven.
Bedrijfstechnisch is een SUV natuurlijk de juiste keuze. Mensen willen nou eenmaal een SUV. Maar het zou Lamborghini gesierd hebben als ze een auto hadden ontwikkeld die dichter bij het merk staat. Iets wat Ferrari wel deed met de GTC4Lusso (al sluiten we niet uit dat er ook nog een SUV uit Maranello komt). Want hoe hoogstaand en allesvernietigend de Urus ook is, hij zal nooit zo goed rijden als een sedan met een laag zwaartepunt. En zal er ook maar één klant offroad gaan met zijn Urus?
Niet om de Urus af te kraken, want hij mag er best zijn. En alleen de LM002-wielkasten rechtvaardigen het bestaan van de Urus eigenlijk al. Vooruit: we vinden de Urus heel erg tof. Maar toch: dit had het moment van de Estoque moeten zijn. Never forget.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De 13 wildste creaties van Lamborghini

TopGear Lamborghini Special: nu uit!

’Praktische’ Lamborghini in aantocht
Lambo Estoque, zwaai zwaai
Lambo sedan wordt werkelijkheid

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Man vervangt V10 van Lamborghini Huracán met simpele Honda-motor (met een goede reden)

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
