Dus, we hebben net ontdekt dat Toyota een aangepaste versie van zijn briljante driecilinder turbo in de GR86 heeft gestopt. Niet alleen dat, ze halen er meer dan 300 pk uit én ze gaan ermee racen. De driecilinder-GR86 komt helaas niet binnenkort naar een showroom bij jou in de buurt; Toyota gebruikt de auto om synthetische brandstoffen mee te testen. En dat is ook goed nieuws.
In een interview met de Australische website Carsales legt Toyota Gazoo Racing’s hoofdingenieur Naoyuki Sakamoto uit dat ze bij Toyota een kleine serie GR86’s hebben gebouwd met de driecilinder. Sakamoto vertelt dat ze de auto inzetten in de Japanse Super Taikyu, een serie langeafstandsraces. Opvallend is dat ze de motorinhoud van de driecilinder verder verkleind hebben naar 1,4 liter.
Toekomst voor de benzinemotor?
En als je denkt dat dit veelbelovend klinkt, ben je niet de enige. Eerlijk gezegd hopen we dat Toyota’s nieuwste inspanningen ‘om koolstofneutrale brandstoffen te ontwikkelen’ meer een begin van een nieuwe generatie motoren en brandstoffen is dan de laatste stuiptrekking van de verbrandingsmotoren. Als het maar CO2-neutraal is, dan maakt de vorm niet uit, toch?
Ze willen in ieder geval niemand doodmaken met een blije mus. Of andersom. Toyota zegt: ‘We denken voor de toekomst na over de mogelijkheid om het te gebruiken, er zijn momenteel geen concrete plannen.’
Jef Caubergs heeft op 16 september 2022 geschreven:
Hopelijk vinden die groene dogmatitie weer niet een reden om dit te dwarsbomen. Jaren geleden toen de SUV op de mark kwam was het alleen maar “Die vervuilende SUV’s”. Nu rijden ze er allemaal mee. Ik wens Toyota veel succes toe.