
Dus, we hebben net ontdekt dat Toyota een aangepaste versie van zijn briljante driecilinder turbo in de GR86 heeft gestopt. Niet alleen dat, ze halen er meer dan 300 pk uit én ze gaan ermee racen. De driecilinder-GR86 komt helaas niet binnenkort naar een showroom bij jou in de buurt; Toyota gebruikt de auto om synthetische brandstoffen mee te testen. En dat is ook goed nieuws.
In een interview met de Australische website Carsales legt Toyota Gazoo Racing’s hoofdingenieur Naoyuki Sakamoto uit dat ze bij Toyota een kleine serie GR86’s hebben gebouwd met de driecilinder. Sakamoto vertelt dat ze de auto inzetten in de Japanse Super Taikyu, een serie langeafstandsraces. Opvallend is dat ze de motorinhoud van de driecilinder verder verkleind hebben naar 1,4 liter.
Toekomst voor de benzinemotor?
En als je denkt dat dit veelbelovend klinkt, ben je niet de enige. Eerlijk gezegd hopen we dat Toyota’s nieuwste inspanningen ‘om koolstofneutrale brandstoffen te ontwikkelen’ meer een begin van een nieuwe generatie motoren en brandstoffen is dan de laatste stuiptrekking van de verbrandingsmotoren. Als het maar CO2-neutraal is, dan maakt de vorm niet uit, toch?
Ze willen in ieder geval niemand doodmaken met een blije mus. Of andersom. Toyota zegt: ‘We denken voor de toekomst na over de mogelijkheid om het te gebruiken, er zijn momenteel geen concrete plannen.’
Eén reactie op “De nieuwste driecilinder van Toyota produceert 300 pk en draait op synthetische brandstof”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Is het terecht dat Toyota de garantieclaim voor deze kapotte motor weigert?

Waarom de Toyota GR86 onze Sportauto van het Jaar 2022 is

Deze Toyota GR86 is omgebouwd tot elektrische raceauto (voor races van 45 minuten)

De widebodykit op deze Toyota GR86 weegt maar liefst 110 kilo

Toyota GR86 review: Waarom je snel moet zijn met beslissen

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

In deze stad in Nederland kun je het goedkoopste tanken (bij meerdere tankstations)

In Nederland wordt tanken binnenkort een stuk goedkoper, maar waarom?

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Zo ver (of kort) moet je rijden voor de goedkoopste benzine van Nederland

Vanaf morgen komt er andere benzine uit de pompen in Nederland (en dit merk je ervan)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Hopelijk vinden die groene dogmatitie weer niet een reden om dit te dwarsbomen. Jaren geleden toen de SUV op de mark kwam was het alleen maar “Die vervuilende SUV’s”. Nu rijden ze er allemaal mee. Ik wens Toyota veel succes toe.