
De Rimac Nevera is sneller dan de onverwachte, stormachtige wind waar hij naar vernoemd is. En dat niet alleen: de Kroatische auto is sneller dan welke elektrische auto ooit. Met een bevestigde snelheid van 412 km/u, breekt de Nevera het snelheidsrecord voor een elektrische productieauto. Op naar de Nürburgring dan maar?
Het nieuwe snelheidsrecord voor elektrische productieauto’s brak de auto op de testbaan Papenburg in Duitsland: een circuit met een paar rechte stukken van vier kilometer. De 1.914 pk sterke Rimac heeft per wiel een elektromotor waarmee een sprint van 0 naar 100 km/u in 1,97 seconden geklaard is. Om ruim 400 km/u te halen, stond de Nevera in de ’topsnelheid’-stand, omdat hij, uh, de topsnelheid moest halen.
Speciale topsnelheid-stand
Deze speciale modus zorgt voor ‘een aerodynamisch profiel dat balans brengt tussen luchtweerstand en neerwaartse druk om de auto stabiel te houden bij hoge snelheid’. Wel zo handig wanneer je 2.360 Nm koppel wilt omzetten in een voorwaartse beweging. Onder het toeziend oog van een Michelin-specialist werd het record gezet op Cup 2R-banden.
De coureur en Mate Rimac over hun prestatie
Coureur Miro Zrnčević vertelt over de record-run: ‘Wanneer je 412 km/u rijdt, rijd je op een derde van de snelheid van geluid. Om alleen dat al te bereiken in een straatauto is ongelofelijk ingewikkeld. Met de Nevera hebben we een auto gebouwd die lange afstanden kan rijden op één lading, plus smalle en bochtige circuits trotseert én kan driften.’
Grote baas Mate Rimac is apetrots op het vestigen van dit record: ‘Het was pas nadat Miro van het gas ging, de Nevera veilig terugbracht naar normale snelheden dat het nieuws over de radio kwam. 412 km/u, precies zoals in de simulaties vele jaren geleden.’
Ben je van plan om een Nevera te kopen, dan hebben we minder goed nieuws. De auto’s voor klanten krijgen een topsnelheid van 352 km/u. Da’s weer een tegenvaller. Het volle vermogen krijg je alleen bij ‘speciale klantevenementen met hulp van het Rimac-team en onder gecontroleerde omstandigheden’. Klinkt heel verstandig.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen
