
De Rimac Nevera is sneller dan de onverwachte, stormachtige wind waar hij naar vernoemd is. En dat niet alleen: de Kroatische auto is sneller dan welke elektrische auto ooit. Met een bevestigde snelheid van 412 km/u, breekt de Nevera het snelheidsrecord voor een elektrische productieauto. Op naar de Nürburgring dan maar?
Het nieuwe snelheidsrecord voor elektrische productieauto’s brak de auto op de testbaan Papenburg in Duitsland: een circuit met een paar rechte stukken van vier kilometer. De 1.914 pk sterke Rimac heeft per wiel een elektromotor waarmee een sprint van 0 naar 100 km/u in 1,97 seconden geklaard is. Om ruim 400 km/u te halen, stond de Nevera in de ’topsnelheid’-stand, omdat hij, uh, de topsnelheid moest halen.
Speciale topsnelheid-stand
Deze speciale modus zorgt voor ‘een aerodynamisch profiel dat balans brengt tussen luchtweerstand en neerwaartse druk om de auto stabiel te houden bij hoge snelheid’. Wel zo handig wanneer je 2.360 Nm koppel wilt omzetten in een voorwaartse beweging. Onder het toeziend oog van een Michelin-specialist werd het record gezet op Cup 2R-banden.
De coureur en Mate Rimac over hun prestatie
Coureur Miro Zrnčević vertelt over de record-run: ‘Wanneer je 412 km/u rijdt, rijd je op een derde van de snelheid van geluid. Om alleen dat al te bereiken in een straatauto is ongelofelijk ingewikkeld. Met de Nevera hebben we een auto gebouwd die lange afstanden kan rijden op één lading, plus smalle en bochtige circuits trotseert én kan driften.’
Grote baas Mate Rimac is apetrots op het vestigen van dit record: ‘Het was pas nadat Miro van het gas ging, de Nevera veilig terugbracht naar normale snelheden dat het nieuws over de radio kwam. 412 km/u, precies zoals in de simulaties vele jaren geleden.’
Ben je van plan om een Nevera te kopen, dan hebben we minder goed nieuws. De auto’s voor klanten krijgen een topsnelheid van 352 km/u. Da’s weer een tegenvaller. Het volle vermogen krijg je alleen bij ‘speciale klantevenementen met hulp van het Rimac-team en onder gecontroleerde omstandigheden’. Klinkt heel verstandig.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

De Rimac Nevera R is simpelweg de snelst accelererende auto voor de openbare weg ooit

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Rimac gaat geen nieuwe elektrische hypercar bouwen omdat mensen dat niet willen

BMW gaat techniek van Rimac gebruiken voor productieauto’s

Rimac gaat naast elektrische hypercars waarschijnlijk ook een hatchback bouwen

Dit is de prijs van de eerste Rimac Nevera van Nederland

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Rimac Nevera pakt het 0-400-0 record van Koenigsegg af (in de kleuren van een BMW)

Niemand koopt een Maserati, dus rijdt deze Maserati zichzelf (en snel ook)

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze 3D geprinte hybride is officieel sneller dan een Koenigsegg

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

Dit F1-record van Jan Lammers kan Max Verstappen voorlopig niet breken

Zo ongelofelijk hard kan de Rimac Nevera achteruit rijden (en dat is een record)

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Met deze (gratis) maniertjes kun je meer geld voor je auto vragen als je hem verkoopt

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Als je erop let, zie je dit bordje best vaak. Maar wat betekent het eigenlijk?

Kun je makkelijk achteraf Apple CarPlay inbouwen en wat kost het?

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen
