De zeven snelste Nürburgring-rondes

Kijk en lees meer over de snelste – en meest controversiële – Ring-records

Porsche 956
Porsche 911 GT2 RS
McLaren P1 LM
Foto('s): NioNextEV Nio EP9
Jaguar XE Project 8
Foto('s): HondaHonda Civic Type R
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Testrit: Lamborghini Huracán Performante (2017)
Porsche 956
Porsche 911 GT2 RS
McLaren P1 LM
NextEV Nio EP9
Jaguar XE Project 8
Honda Civic Type R
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
Testrit: Lamborghini Huracán Performante (2017)

Ronderecords op de Nürburgring: we kennen allemaal het concept, toch? Het Duitse circuit fungeert als uitstekende benchmark voor de algehele snelheid van een auto. Een ijzersterke combinatie van vermogen, wegligging en remkracht is vereist. Dit zijn de snelste Nürburgring-rondes.

Algemeen: Porsche 956 (6 min. 11,13 sec.)

Op 28 mei 1983 wist de 25-jarige Stefan Bellof tijdens de 1.000 kilometer van de Nürburgring een record te vestigen dat tot op de dag van vandaag staat. En dat hoogstwaarschijnlijk ook zo blijft. Zijn Porsche 956, aangedreven door een 2,6-liter zescilinder met 620 pk, woog slechts 820 kilo en was, zoals je al verwacht had, bloedsnel. Hij zette het record tijdens de kwalificatie.

Tijdens de race reed Bellof als een gek over het circuit en kreeg een imposante voorsprong. Totdat hij bij Pflanzgarten werd geschept door lucht die onder de auto kwam. Bellof crashte met een enorme vaart, maar kon gelukkig ongedeerd weglopen. De bocht waar hij crashte, is nu naar hem vernoemd.

Straatlegaal: McLaren P1 LM (6 min. 43,2 sec.)

Het Engelse raceteam Lanzante bouwde in samenwerking met McLaren vijf P1 LM’s. Aan aerodynamica geen gebrek; de LM kreeg meer spoilers, luchtinlaten en andere luchtbuigende middelen dan de standaard P1 en de P1 GTR. De inhoud van de biturbo V8 ging van 3,8 liter naar 4,0 liter en het vermogen zit net onder de 1.000 pk. Daarbovenop is het de lichtste versie van de P1. Kenny Bräck wist een tijd van 6 minuten en 43,2 seconden neer te zetten. De LM is te gebruiken op de weg, zoals Lanzante trots demonstreerde door vanaf de Ring in de P1 LM weer naar het VK te rijden.

Elektrisch: Nio EP9 (6 min. 45,9 sec.)

Een beter begin van een nieuw bedrijf dan NextEV demonstreerde, is moeilijk te vinden. De Chinese startup wist in mei 2017 een tijd van 6 minuten en 45,9 seconden neer te zetten in hun elektrische EP9.

Productieauto: Porsche GT2 RS (6 min. 47,3 sec.)

De Porsche 918 Spyder was lange tijd de snelste productieauto op de Nürburgring. Lamborghini kon zichzelf kort de snelste noemen met de Huracán Performante. Maar toen de Duitsers de GT2 RS op het circuit parkeerden, was het feest voor de Italianen voorbij. De 700 pk sterke GT2 RS vestigde een nieuw record voor een productieauto in oktober 2017. Porsche-testrijder Lars Kern zat achter het stuur van de ultieme straat-Porsche. Om te bewijzen dat het rondje geen geluk was, reed de Britse Le Mans winnaar Nick Tandy ook een paar rondjes. Tandy’s snelste tijd was maar een seconde langzamer dan die van Kern.

Vierdeurs: Jaguar Project 8 (7 min. 21,2 sec.)

De meningen zijn verdeeld over dit record, maar er is geen twijfel mogelijk dat de Project 8 een heel snelle auto is. Hoe kan het ook anders wanneer je de 600 pk sterke F-Type SVR AWD aandrijflijn pakt en ‘m onder een XE propt. Misschien bouwt Jaguar wel een XE SVR om het gevecht aan te gaan met de M3 en C 63, al zijn de signalen niet hoopgevend. Voor nu is het een gelimiteerd prototype voor de verzamelaars.

Jaguar noemde het een vierdeurs-sedan-record-voor-auto’s-die-ook-op-de-openbare-weg-mogen-als-we-hem-gaan-produceren. Dankzij dit record werden de richtlijnen nog waziger.

Voorwielaangedreven: Honda Civic Type R (7 min. 43,8 sec.)

Elk jaar wordt er wel een aantal seconden van het voorwielaangedreven record afgesnoept. Op forums van gepassioneerde Renaultsport en Ford Performance fans werd met veel geloei gereageerd op het nieuwe record, gezet door de Honda Civic Type R. Het was geen verrassing: de meeste ontwikkelingen werden uitgevoerd op de ‘Ring. Het zou haast een schande zijn geweest als Honda het record niet had verbroken.

SUV: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio (7 min. 51,7 sec.)

Alfa voelde al aankomen dat de Giulia QV wellicht niet in zijn segment het record kon pakken. Besloten werd om de Stelvio QV – met haast dezelfde prestaties – op het circuit te zetten. Dit pakte goed uit, want het resultaat was een rondetijd van 7 minuten en 51,7 seconden; sneller dan de Porsche Cayenne die lange tijd het SUV-Ringrecord had. Nu is het wachten op de Lamborghini Urus.

Controversiële ronde: Lamborghini Huracán Performante (6 min. 52,01 sec.)

Als je het hebt over een controversiële ‘Ring-poging, dan is het moeilijk om die van Lamborghini te negeren. We gaan terug naar maart 2017; Lamborghini brengt het nieuws naar buiten dat zij met hun iets lichtere, iets krachtiger, iets gevleugelder versie van de Huracán, de Performante, het record van de Porsche 918 Spyder met vier seconden hadden verbroken.

Zijn 6 minuten en 52,01 seconden was zo snel dat het internet er over struikelde; de telemetrie apparatuur werd geanalyseerd. TopGear kreeg zelfs de kans om met de makers van de apparatuur te praten. Uiteindelijk bleek het allemaal te kloppen en was de Performante even de snelste, totdat Porsche de GT2 RS op het Duitse circuit zette.

De snelste van 2018?

Het wordt alsmaar lastiger om tussen de snelste Nürburgring-rondes te komen, maar er is altijd ruimte voor verbetering. Dus zeg het maar: wie wordt de koning van de Ring in 2018?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken