Gaat het Nordschleife-record naar de Porsche 919 Hybrid Evo?

De onbeteugelde Le Mans-racer gaat wellicht een poging wagen

Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C
Porsche 919 Hybrid Evo en 956 C

Het Nordschleife-record voor de snelste rondetijd ooit berust voor een groot deel op toeval. In 1983 werd er gewerkt aan het GP-circuit, waardoor de 1.000 kilometer van de Nürburgring enkel op de Nordschleife werd gereden. En de meest extreme raceauto’s rijden in principe nooit enkel op de Nordschleife. Het was alsof je een tijger losliet in het kippenhok.

Alle voorgaande records waren neergezet door veel minder uitzinnige exoten. Stefan Bellof pakte die dag in zijn Porsche 956 C het Nordschleife-record met een ongelooflijke tijd van 6:11,3. Een record dat zelfs nu, 35 jaar later, nog staat.

919 Hybrid Evo

Maar nu dreigt er een nieuwe apexpredator losgelaten te worden op de Nordschleife. Porsche brengt de 919 Hybrid Evo aankomend weekend naar de 24 uur van de Nürburgring voor een demo-ronde op de Nordschleife. Samen met de Porsche 956 C, de huidige recordauto. Het uitgelezen moment om voor de ogen van 200.000 toeschouwers het Nordschleife-record te breken.

Het zou voor Timo Bernhard (drievoudig winnaar van de 6 uur van de Nürburgring) een peulenschil moeten zijn om met de onbeteugelde Le Mans-racer het record binnen te slepen. De 919 weegt met 849 kilo slechts 30 kilo meer dan de 956 C, maar heeft 1.150 pk in plaats van 820 pk. En dan spreken we nog eventjes niet over de aerodynamische ontwikkelingen van de afgelopen drie decennia.

Komt er een nieuw Nordschleife-record?

De vraag is natuurlijk: gaat Porsche ook echt een poging wagen? Porsche schrijft in het persbericht: ‘Op 12 mei worden de 919 Hybrid Evo en de 956 C op de Nürburgring voorafgegaan door een safetycar.’ Dat geeft weinig hoop – of die safetycar moet nóg een Porsche 919 Evo zijn. Plus: het Nordschleife-record eert de nagedachtenis van de in 1985 overleden Stefan Bellof. Iets wat Porsche hem wellicht niet wil ontnemen.

Anderzijds: de 919 Hybrid Evo is gebouwd om records te verslinden. Kijk maar naar Spa. Kunnen ze het record, dat voor het grijpen ligt, echt met rust laten? Die 956 C hebben ze niet voor niets van stal gehaald.

Goed, nog paar een paar nachtjes slapen. Dan zullen we weten of de snelste rondetijd op de Nordschleife na 35 jaar verbeterd wordt.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken