Tegenwoordig bouwt Renault geen middenklasse-sedan meer, maar in de jaren ’90 en ’00 was de Laguna een populaire gezinsauto. De eerste generatie Laguna was een keurige Franse berline, maar met de tweede generatie nam Renault meer risico. De Laguna kreeg fraaie styling, kon besteld worden met bijzondere opties en was in veel opzichten zijn tijd vooruit. Nadeel: de betrouwbaarheid was met name in het begin een drama. Dat zette Renault recht met de ‘X51′.

Dat is de modelnaam voor de derde generatie Laguna. In de jaren ’00 was het nog vanzelfsprekend dat een automerk een middelgrote sedan en stationwagon in het gamma had. Maar Renault was behoorlijk geschrokken van de reacties. Helaas kwam de Laguna II uit in een tijd dat men het internet begon te gebruiken als communicatiemiddel en de Laguna II kwam niet er niet goed vanaf. Voor de ontwikkeling van de Laguna III trof Renault dus extra maatregelen. 

Dit deed Renault aan de slechte reputatie

Zoals je wellicht weet, is Renault onderdeel van alliantie met Nissan. Dat Japanse merk had een uitstekende staat van dienst als het om betrouwbaarheid gaat. Desalniettemin moest Renault de auto zelf ontwikkelen. Ze konden niet simpelweg ‘Laguna’ op een Nissan Altima schrijven. De Franse fabrikant testte uitgebreid met de derde generatie Renault Laguna. Er werden 6 miljoen testkilometers afgelegd met in totaal 120 prototypes. De berline en Estate kwamen in 2007 op de markt, de fraaie coupé in 2008.

Renault Laguna (X51) Berline en Estate (2007)

Het grote probleem met een briljante betrouwbaarheid is dat je er niets aan hebt bij de modelintroductie. De pers was niet echt enthousiast, de Laguna was minder uitgesproken dan zijn voorganger dus was de ontvangst nogal lafjes. Maar daar bleef het overigens niet bij. Renault paste de Laguna ook aan tijdens de looptijd van het model. Met de facelift werd het interieur fraaier, waren de rijeigenschappen beter en zag ie er beter uit. In 2013 volgde er nog een facelift.

De derde generatie Renault Laguna werd telkens minder populair (maar ook beter)

Naarmate de Laguna beter en beter werd, nam de interesse af. De naam Laguna was behoorlijk besmeurd. De leasemaatschappijen rekenden hoge leaseprijzen, met de reputatie van de oude Laguna in het achterhoofd. Onterecht, dus. Dus voor de leaserijder was een Laguna duurder om te rijden dan een Volkswagen Passat, die in die periode ironisch genoeg erg onbetrouwbaar was met de TSI-blokken, DSG-baken en sjoemeldiesels. Dus zelfs met een extreem goede auto kon Renault het tij niet keren. 

Renault Laguna (X51) Estate GT-Line (2010) blauw rechts schuin voor haven water
Even mooie OZ-wielen eronder, iets verlagen en je hebt een bijzonder dikke station, toch?

De Laguna als occasion is een geweldige auto, ook in 2025. Qua betrouwbaarheid is er nog altijd weinig mis mee. Dat is best zeldzaam voor een auto uit deze periode. Ja, het is een wat oubollig model, maar als blauwe Estate in GT-uitvoering smoelt ie goed. De motor die je wil is de 220 pk sterke tweeliter turbo, maar in principe valt er met elke motor wel te leven.

Lees ook: Deze betrouwbare auto is beter (en zeldzamer) dan een Audi – en inmiddels heel betaalbaar

De – onterecht – besmeurde naam is precies de reden dat de opvolger van de derde generatie Renault Laguna een nieuwe naam kreeg: Talisman. Ook hier nam Renault geen risico en bleek het model bijzonder betrouwbaar. Maar ja, dat is dus geen relevant argument om er nieuw eentje te leasen, wat niemand dus deed.

In de tussentijd bleven de Laguna’s die wél verkocht zijn maar rijden en rijden. In het oostblok kom je ze geregeld als taxi tegen en hier in Nederland zie je s’ nachts ook weleens rijden en dat zullen ze dus ook nog wel even blijven doen.

26 reacties op “Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar”

  1. Had een paar jaar een Estate 205 GT (Het artikel is niet juist, de versie met 220 pk lag wel in de Megane). Na een Honda Accord de beste auto die ik heb gehad. Maar die heerlijke motor was toch de achilleshiel. Hij ging niet stuk, maar er waren, iets van 7 jaar nadat de motor voor het laatst in de Coupé geleverd was, geen verstuivers meer voor te krijgen. De Renault garage kreeg ze niet, de importeur evenmin. De verstuivers (en de rest van de motor) waren zo goed, en in zulke lage aantallen gebouwd, dat ze er maar een aantal reserveonderdelen voor hadden overgeslagen. Het was mijn enige auto, dus om nu met gereviseerde verstuivers te gaan rondrijden was het ook niet. Erg jammer. Maar: alle andere versies zitten beter in de onderdelen en zijn dus absolute aanraders.

  2. Ik kocht de eerste renault laguna diesel in Ned met automaat. Na 1 jaar alleen maar ellende. De auto stond meer bij de garage dan bij mij. Steeds ging hij in de noodstand. Brandende lampjes etc. Uitlezen gaf steeds aan niet nader geidentificeerde electonische storing, garage wist niet wat te doen. Importeur idem, nadat ik bij oversteken van een dubbele weg halverwege geen snelheid kon maken en er toeterende vrachtauto s op me afdenderden heb ik het ellende ding weggedaan. RENAULT nooit meer

  3. Mijn eerste leasing rond 2002 was een Megane Break. 5 jaar gehad, nooit technische problemen mee gehad. Maar de auto (die generatie) was wel “op”: zetelsstof behoorlijk versleten, rubbers aan de ramen deden hun werk niet meer – ik zat soms precies buiten – rammeltjes her en der. Maar ok…Mijn vrouw heeft 2 Espace’s gereden, beide 4e generatie. Was een beetje zelfde verhaal. Maar de nieuwste was al stukken beter dan de 1e. Allicht heeft die stijgende kwaliteit zich steeds doorgezet en is er nog weinig op aan te merken nu.

  4. Ik rij nog in een Renault Scenic van 2004. De meest luxe versie met cruisecontrol. Weinig kosten gehad. 300K op de teller voorbij. Heel Ikea past er in. Nu vind ik het tijd voor een andere. De Captur vind ik mooi. Moet nog googelen of ‘ie betrouwbaar is. Wil het graag bij Renault houden.

  5. Ik als vrouw heb vele kilometers gereden in eerst een Renault 19 . Mijn broer en meerdere medewerkers van het familie bedrijf hebben veel in de auto gereden uit jaar 1997, in dat jaar kwam ik thuis wonen bij mijn ouders op mij 27ste, in mijn herinnering hadden we altijd witte auto’s
    Eenmaal was er gekozen voor een blauwe Seat / de wens van een sales persoon, die stapte op na drie maanden. In 2007 is de Seat ingeruild voor een Witte Renault Traffic als nieuw opgehaald, deze bus heette Karin- ze werd als hoer gebruikt door alle familieleden ook voor vele verhuizingen, in januari 2023 is ze rijdend het pand verlaten. Als ik er nu een op de weg zie,droom ik nog. Mijn man had altijd een brede glimlach in de *Karin* mijn man leeft niet meer, ook mijn dochter zegt vaak “kijk mam; daar rijdt papa”
    De Witte bus, met in het kenteken VT dat staat nog steeds op mijn pasje van RAD. Als ik mijn ogen sluit, kan ik het dachboard zien en de zak Duo-drop die altijd aanwezig was en de beker houders met ons kopje koffie.

  6. Rij al meer dan 45 jaar Renault, mijn eerste was een 16 TS, daarna een 17 en zo’n beetje alles erna.
    Heb nu al 20 jaar een Avantime. Ik doe het onderhoud zelf maar eigenlijk alleen de beurten maar hoeven doen.

  7. Ik had ooit een van de eerste Laguna III exemplaren in Nederland. Renault wilde zo weinig reputatierisico lopen dat de auto eerder in Nederland verkrijgbaar was dan in Frankrijk om nog te kunnen testen onder gebruikers. Wat natuurlijk extra aandacht opleverde toen ik kort na aflevering naar Frankrijk ging. Dat ik 1 van de eerste exemplaren had bleek overigens wel bij een versnellingsbak zonder vergrendeling voor de achteruit (veertje vergeten bij de montage) en een vliegwiel dat er mee ophield wat 3 maanden kostte (!) om gerepareerd te worden. Verder reed ie lekker.

  8. Ik was ooit een Renaultrijder. Renault 20 GTD, Renault 21 d (berline), Renault 21 Turbo-d (vijfdeurs), Renault 25 GTX, Renault Laguna Benzine, Renault Laguna Diesel (luxe-uitvoering) … en toen stopte het. Ik was zo boos op Renault omwille van de sluiting van de Renaultfabriek in Vilvoorde (vlakbij Brussel) en ik heb nooit nog Renault gekocht. Nadien volgden Volvo, Mercedes, Ford S-Max (2x) en opnieuw Mercedes. Ondertussen rij ik met mijn 5e Mercedes (GLC benzine) en dat zal waarschijnlijk mijn laatste wagen zijn …
    Als “ervaringsdeskundige” met meer dan 2 miljoen kilometer ongevalvrij kan ik wel een top tien opstellen van de wagens waarmee ik jaarlijks 55.000 tot 65.000 km aflegde. In die top tien staat welgeteld één Renault: de vijfdeurs Renault 21 Turbo-diesel.

  9. Ooit een Laguna station gehad van bj 2004. 2.0 1.6v in de kleur zwart met. Met donkere ramen en leuke velgen, de auto had toen 225k gelopen, het reed echt fantastisch, 1 dingetje , het dashboard was na loop van tijd een kerstboom qua verlichting, alles branden 😂, maar hij startte altijd en merkte helemaal niks met rijden.,

  10. Zomer 2021 heb ik een Laguna station 1.5 DCI gekocht in Executive uitvoering uit 2012 met 220k km. 6100 voor betaald met nieuwe APK, beurt en wat kleine reparaties. Heerlijke auto met verwarmde voorstoelen, open dak, panoramadak etc.
    Inmiddels bijna 140k km verder en dat betekent afschrijving van zo’n 3 cent/km.
    Ook een Laguna heeft nieuwe accu, verstuivers, gloeielementen, koppeling etc . nodig.
    Stevige bedragen, maar al met al zo’n 7 cent/km onderhoud en dat valt dus best mee!
    1 op 18 is geen probleem. Voor een middenklasse auto van dit formaat valt het gewicht met 1275 kg erg mee..en dus de MRB.
    Na tanken een actieradius van zo’n 1200 km.
    Rij deze auto nog elke dag met veel plezier.
    D-riem is met 460k weer aan de beurt, dus tegen die tijd maar eens nadenken of ik die nog ga wisselen of niet.

  11. Ik heb al diverse Renaults gehad, stuk of 5.
    Nog NOOIT problemen mee gehad.
    Een van de beste die ik heb gehad was een Renault 19 in Williams uitvoering. Heerlijk ding om mee te rijden. Zelf nog lekker sleutelen, geen boordcomputer…

  12. Laguna uit 2008 gehad met de 2.0 dci , aangeschaft met 227000 km op de klok en helaas vanwege ziekte met 437000km weg moeten doen. Bere sterke auto,ons nooit in de steek gelaten,originele turbo etc toen die wegging voor een habbekrats. Ik hoop dat er nog dagelijks ingereden word in het Oostblok ergens,wie weet.

  13. Geen Laguna gehad maar wel de Talisman. Heel fijne en comfortabele auto…. maar… die zwakke motor… een 1.6 liter… 130 pk… in de bergen kwam die wat adem te kort. Zo jammer. Maar qua comfort moest die zeker niet onder doen voor een BMW of Mercedes.

  14. Ik heb net een 2013 Laguna coupé aangeschaft. 1 omdat het een prachtige auto is en 2 omdat de betrouwbaarheid erg goed staat aangeschreven.

  15. Heb een Laguna 2. 1.9 dci gehad. Super mooie en zuinige auto altijd het onderhoud zelf gedaan 550.000 kilometer mee gereden. Een keer het onderhoud laten doen door Renault omdat ik geen tijd had. Dat was direct het einde van de auto door gebruik van verkeerd materiaal. Heel bijzonder. In de auto wel vertrouwen niet in de monteurs. Begrijp je ook direct waar de besmeurde naam vandaan komt

  16. Mijn renault laguna 15 D grandtour heeft nu 265.000 km op zn teller zonder problemen. Is weliswaar traag in acceleratie, maar dat is enig nadeeltje. Gewoon ontzettend practisch en ruim. En op snelweg ontzettend fijn rijden.
    Ik hoop er nog lang mee te kunnen rijden.

  17. Ik rij al 10 jaar met een Renault Laguna II (2l benzine 205 pk, 4 Control (4 wheel stearing), 175000 km). Ik heb nooit problemen gehad niettegenstaande ik de auto niet ontzie en regelmatig met de toerenteller in het rood ga tot 6800 own/min . De motor is heel soepel en de auto is zeer comfortabel en rijdt fantastisch en heeft een fenomenale wegligging.

  18. Oh nee? Volkswagen koop je toch ook om de waardevaste status van dat merk. Reken erop dat een aantal verkocht zijn met minder inruilwaarde dan voorzien door de eigenaar. Een lease prijs is mede gebaseerd op de ingecalculeerd inruilwaarde. Daardoor onbetrouwbaar.

  19. Heb een 2009 2.0 16V estate gehad. Was een fijn ding wat het altijd deed. Begon na 2 ton wel een beetje olie te verbruiken en was met 1 op 11 niet heel zuinig.
    Mooi vond ik hem niet, zeker in het marine blauw was ie gewoon lelijk. Maar een bak ruimte en fijne rij eigenschappen. Fijne stoelen en tot de 130 (3500 rpm ondanks 6 bak) best stil.

  20. Sjoemeldiesel heeft nits met betrouwbaarheid te maken maar met milieu. DSG bakken, schraapveren (olieverbruik) en distributiekettingen uiteraard wel.

Laat een antwoord achter aan Jaap Reactie annuleren

(verplicht)