Een Nissan GT-R is tegenwoordig als standaard of verprutst exemplaar al aardig duur. Nu zijn de verprutste auto’s natuurlijk goedkoper, maar of je daar nou direct mee de weg op wil… Built By Legends heeft voor jou de oplossing, want als je een Nissan GT-R R34 hebt staan en toevallig zo’n 400.000 euro overhebt aan het einde van de maand kun je de Nissan nieuw laten maken met wat Mine’s-spul.
De zes-in-lijn genaamd de RB26 wordt bij de restauratie aangepakt. De 2,6-liter turbomotor produceert daarna 668 pk en heeft een toerenbegrenzer die pas nét over de 8.000 toeren aan de bel trekt. Maar je kan hem natuurlijk ook al eerder in zijn volgende versnelling zetten met de handgeschakelde zesbak. Laten we eerlijk zijn: een automaat was best een domper geweest in deze auto.
R35-spul onder de kap van de Mine’s R34 GT-R
Om het vermogen zover omhoog te schroeven, moet je natuurlijk meer aanpassen dan alleen de turbodruk. Zo heeft de R34 een luchtmassameter van de R35 en ook de injectoren komen van de GT-R R35-generatie. Er zitten voor in de bumper wat beter gevoerde luchtkanalen en er zit een andere ECU in om de veranderingen te verwerken.
Als je Built By Legends nou een hok van een R34 geeft, hoef je niet bang te zijn dat ze je op pad sturen met versleten remmen en draagarmrubbers. Ook deze onderdelen worden onder de loep genomen. Zo zit er een Aragosta-ophanging op en zijn er grotere remmen vóór. Ook wordt het koetswerk mooi gemaakt, maar dat mag ook wel voor die prijs.
Vanbuiten blijft de R34 niet standaard
De bumperdelen en spoilers zijn bijna allemaal afgeleid van de Mine’s R34 zoals je hem wellicht kent van Gran Turismo. Zo is de voorbumper een stuk breder en van koolstofvezel gemaakt, net zoals de motorkap die vol zit met gaten voor luchttoevoer. Ook zijn de spoilers en zijskirts lekker licht, want die zijn van hetzelfde materiaal als de kap en bumper. Na de restauratie ben je een jaar en bijna een half miljoen euro verder, maar ben je wel een gloednieuwe GT-R R34 rijker.
Dave heeft op 26 juni 2024 geschreven:
668pk is flink maar niet echt extreem voor een RB26DETT, tot 800pk kost geld maar is zeker geen uitzondering en kan betrouwbaar draaien. Uitschieters tot richting de 1000pk zijn ook bekend van dit blok, al blijft er dan weinig van de originele componenten over.