
De broers Neill en Ian Briggs richtten in 2009 het autobedrijf Briggs Automotive Company op. Nu, dertien jaar later, vieren de broers een speciale mijlpaal. Ze bouwen het 150e exemplaar van de 555 kilo lichte eenzitter. Ongetwijfeld met hulp van hun medewerkers. Het gaat om een BAC Mono R, een nog pittiger exemplaar. Daarvan bestaan er nu slechts 29.
‘Het is passend dat de Mono #150 een R is. Deze staat voor het toppunt van onze expertise. Om de auto uit de fabriek in Liverpool te zien rollen, in zo’n voortreffelijke configuratie, is een erg speciaal moment voor iedereen bij BAC’, zegt Neill Briggs. Het is waarschijnlijk de laatste keer dat ze hem met zulke trage snelheden zien rollen.
Specificaties van de BAC Mono R
De speciale Mono R krijgt een 2,5-liter viercilinder motor die 347 pk aan vermogen heeft. Schakelen doe je met de flippers via een versnellingsbak uit een Formule 3-auto. Alles bij elkaar tikt de 555 kilo aan. Op het circuit Anglesey in Wales zette de R een tijd neer van 1.06,9 neer. Daarmee is hij twee seconden sneller dan een McLaren P1 GTR.
Helaas is deze speciale Mono R al vergeven. De eigenaar wilde dat de R een kleurstelling kreeg die gebaseerd is op science-fiction. BAC koos voor de kleur ‘liquid silver’ met accenten die doen denken aan de Brawn GP F1-auto uit 2009. Wat de nieuwe eigenaar betaalt voor de speciale Mono R is niet bekend. Hoeveel het ook was: het was zo te zien elke cent waard.
Meer van TopGear


BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Gelukkig is er nauwelijks iets veranderd aan de nieuwe BAC Mono

BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor

BAC Mono R of BMW M 1000 RR: Welk lichtgewicht moet je hebben?

BAC Mono FCEV is een experimentele waterstofauto

BAC Mono is nog lichter en schoner

De 100ste BAC Mono staat in een museum

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
