
In Amerika zijn ze niet zo dol op verandering. Neem deze Chevrolet Express: die rijdt daar al sinds halverwege de jaren negentig in vrijwel ongewijzigde vorm rond. En alsnog worden er elk jaar meer dan 50.000 exemplaren verkocht. Om duidelijk te maken dat het busje nog lang niet met pensioen hoeft, gunt Chevrolet de auto een nieuw hart. En het is net even andere koek dan de 2.0 viercilinder diesel die je hier in bedrijfsbusjes vindt.
Ze wisselen de oude 6,0-liter V8 van het Chevrolet-busje om met een 6,6-liter V8 met 406 pk en 629 Nm. Deze nieuwe achtcilinder komt uit de Silverado pick-up en je kunt ‘m krijgen in de dichte bus, de passagiersvariant en de versie die je tot bakwagen kunt ombouwen zodat het een verhuisbusje wordt. De dikkere V8 is niet per se bedoeld om stoplichtsprintjes mee te doen; hij is er als robuuste klomp techniek met veel koppel.
Voor bedrijfswagens worden zelden prestatiecijfers gecommuniceerd, maar hou rekening met een 0-100-tijd van rond de 8 seconden. Interessanter is dat dit Chevrolet-busje waarschijnlijk prima burn-outs kan doen vanwege zijn achterwielaandrijving. Voorheen vroeg Chevy zo’n 30.000 euro voor het busje met de 6.0. Wat de nieuwe 6.6 V8 moet kosten, is nog niet bekend. Naar verwachting willen zat klanten de nieuwe motor hebben, want 70 procent van de huidige kopers ging al voor de voorheen dikste V8.
Meer van TopGear


Waarom de antieke LS-motor nog altijd de beste V8 ter wereld is (objectief gezien)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit is wat je in Amerika betaalt voor de krachtigste Corvette ooit gebouwd (1.000+ pk)

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Zo wil de Nederlandse overheid zware elektrische bestelbussen iets aantrekkelijker maken

Bedrijfsbusjes en pick-ups worden fors duurder, en dat heeft gevolgen voor particulieren

Veel dieselbusjes zijn volgend jaar niet meer welkom in stadscentra

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen
