De vrachtwagens met torpedofront van Mack waren al iconisch, maar filmreeks Cars deed daar nog een schepje bovenop. De goedlachse vervoerder in de film draagt ook nog eens dezelfde naam als het merk. Ook een van de betere vrienden van Bliksem McQueen moet nu gaan elektrificeren. Tenminste, in de echte wereld dan. De Mack MD Electric wordt het eerste elektrische model met lange neus van Mack.

Voor de elektromotor klopt Mack aan bij het Australische SEA Electric. Dat bedrijf voorziet de elektrische Mack-vrachtwagen van een piekvermogen van 265 pk. De kracht van het concept zit hem letterlijk en figuurlijk in het koppel. Dat zou volgens de vrachtwagenbouwer 2.508 Nm zijn. Daarmee moet de Mack MD Electric een gewicht tot 8.800 kilo kunnen trekken.

De batterij van de Mack MD Electric

De batterijen van de elektrische truck zijn samen goed voor 150-kWh en 240-kWh aan capaciteit. Daarmee zou een actieradius van 370 kilometer mogelijk moeten zijn. Opladen kan met een snellader tot 394 volt of met een DC-lader. Met die 80-kW DC-lader moet je binnen 100 en 160 minuten weer een volle batterij hebben. Ook kun je energie terugwinnen bij het remmen.

Ergens aan het einde van dit jaar moet de Mack MD Electric worden geleverd. Het is overigens niet de eerste elektrische vrachtwagen van Mack. Aan het einde van 2021 lanceerde het merk al de LD Electric, wat een soort elektrische vuilniswagen is. Wat transportbedrijven en andere klanten kwijt zijn voor een Mack MD Electric is niet bekend.

Reacties

  • Ikke heeft op 14 maart 2023 geschreven:

    370km en dat dan zonder lading. Dan is het in de winter maximaal 150km met lading en dan ben ik al positief. Dit is dus alleen inzetbaar voor lokale distributie. Voor lange afstand transport wordt het waterstof want dan red je wel 1000+km op een tank met een vrachtwagen omdat je bij een vrachtwagen wel een grote tank kan plaatsen achter de cabine.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear