
Het einde van de Dodge Challenger en de Charger is in zicht, maar de auto doet er alles aan om nog even tijd te rekken en de elektrische toekomst uit te stellen. Vandaag zou Dodge de allerlaatste uitvoering van de twee modellen introduceren op de SEMA-beurs, maar ze ondervonden bij Dodge wat problemen met de ontwikkeling. De motor bleef maar exploderen, zo meldt The Detroit Bureau
Voor de Dodge Charger en Challenger bedacht het merk zeven uitvoeringen om de musclecar uit te zwaaien. Zes daarvan zijn al bekend en de zevende zou de allerbeste tot nu toe zijn – en vermoedelijk ook de krachtigste iteratie van de V8-motor ooit. Maar zo’n krachtige motor bouwen, dat blijkt een grotere uitdaging dan gedacht.
De motor van Dodge blijft maar exploderen
‘We kwamen wat problemen tegen,’ geeft Dodge-baas Tim Kuniskis toe. ‘Om precies te zijn, bleef de V8 exploderen toen we hem tot zijn grens pushten in ons testlab. We hebben het niet over een klein pechgeval. Blijkbaar waren de motoren echt aan het exploderen.’ Het is niet bekend over wat voor vermogen de speciale uitvoeringen krijgen.
Een oplossing lijkt te zijn gevonden, maar niet op tijd voor een onthulling op de beursvloer. ‘Ik denk dat we het uitgevogeld hebben – als we niet nog meer motoren opblazen’, zegt Kuniskis. Waarschijnlijk zien we de laatste uitvoeringen van de Dodge Challenger en Charger voor het einde van dit jaar nog.
De Dodge Demon had al meer dan 850 pk. Ook biedt Dodge de Hellephant-motor met 1.000 pk los aan in een kratje. Er is zelfs een versie met ruim 1.100 pk. Die motoren kunnen ze blijkbaar goed draaiend houden zónder explosiegevaar. Dus hoe ongelofelijk veel vermogen zullen de ultieme Dodge Challenger en Charger krijgen?
Meer van TopGear


Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

VIDEO: Zo geweldig klinkt de 5,9-liter V8 van een NASCAR-auto in een krappe tunnel

De Dodge Charger is de eerste echte elektrische musclecar (en hij is perfect voor Nederland)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Elektrische cabrio met 462 pk is verrassend betaalbaar

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Zes-in-lijn motor moet de V8 gaan vervangen, maar gaat dat lukken?

Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar

Je kunt nu je elektrische Ford Mustang Mach-E nu als een echte V8 laten klinken

Volkswagen maakt de Jetta GLI een flink stuk breder en geeft hem 350 pk

Deze oude en verweerde Mercedes 300 SEL kreeg een moderne V8-motor met 650 pk

Ja, iemand heeft echt een Subaru-boxermotor in een Porsche 911 GT3 gelegd

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen
