Het einde van de Dodge Challenger en de Charger is in zicht, maar de auto doet er alles aan om nog even tijd te rekken en de elektrische toekomst uit te stellen. Vandaag zou Dodge de allerlaatste uitvoering van de twee modellen introduceren op de SEMA-beurs, maar ze ondervonden bij Dodge wat problemen met de ontwikkeling. De motor bleef maar exploderen, zo meldt The Detroit Bureau
Voor de Dodge Charger en Challenger bedacht het merk zeven uitvoeringen om de musclecar uit te zwaaien. Zes daarvan zijn al bekend en de zevende zou de allerbeste tot nu toe zijn – en vermoedelijk ook de krachtigste iteratie van de V8-motor ooit. Maar zo’n krachtige motor bouwen, dat blijkt een grotere uitdaging dan gedacht.
De motor van Dodge blijft maar exploderen
‘We kwamen wat problemen tegen,’ geeft Dodge-baas Tim Kuniskis toe. ‘Om precies te zijn, bleef de V8 exploderen toen we hem tot zijn grens pushten in ons testlab. We hebben het niet over een klein pechgeval. Blijkbaar waren de motoren echt aan het exploderen.’ Het is niet bekend over wat voor vermogen de speciale uitvoeringen krijgen.
Een oplossing lijkt te zijn gevonden, maar niet op tijd voor een onthulling op de beursvloer. ‘Ik denk dat we het uitgevogeld hebben – als we niet nog meer motoren opblazen’, zegt Kuniskis. Waarschijnlijk zien we de laatste uitvoeringen van de Dodge Challenger en Charger voor het einde van dit jaar nog.
De Dodge Demon had al meer dan 850 pk. Ook biedt Dodge de Hellephant-motor met 1.000 pk los aan in een kratje. Er is zelfs een versie met ruim 1.100 pk. Die motoren kunnen ze blijkbaar goed draaiend houden zónder explosiegevaar. Dus hoe ongelofelijk veel vermogen zullen de ultieme Dodge Challenger en Charger krijgen?
Reacties