Hoe lekker iets ook is, als je er teveel van neemt dan wordt je het zat. Of je wordt er ziek van. Weet je nog, zondagochtend? De uitzondering op deze regel zijn oude koetsen met nieuwe techniek. Kijk maar naar de Singer 911, Eagle Speedster of de Equus Bass. Daarom doen we ons graag flink tegoed aan de Dodge Shakedown Challenger: een cocktail van oud en nieuw spul.
Voor de Dodge Shakedown Challenger bouwde Dodge een gloednieuw (zelfdragend) frame waarop de body uit 1971 werd geplaatst. Alle wielen zijn onafhankelijk van elkaar geveerd. Dus geen starre achterassen of dat soort oude troep. Een muscle car uit 1971 die ook nog een bocht omgaat. Lekker!
Komt de Dodge Shakedown Challenger nog een beetje vooruit?
Onder het prachtige uiterlijk gaat een 6,4-liter Hemi-V8 schuil. De 490 pk gaat via een handgeschakelde Viper-versnellingsbak naar de 20-inch achterwielen. De wielen voorop zijn 19-inch. Als een tiener met gedragsproblemen schreeuwt de dubbele Mopar-uitlaat het uit.
Behalve lomp vermogen en een retrokoets zijn er nog veel meer fijne details. De deurgrepen zijn verwijderd en de brandstofklep is verplaatst naar de kofferbak. De duistere voor- en achterlichten komen van de moderne Challenger en zijn aangepast om op de ’71-er te passen. Ook de grille, spoiler, mistlampen en buitenspiegels komen van de huidige Challenger.
Binnenin ontmoeten oud en nieuw elkaar eveneens. Koolstofvezel bedekt het retro-dashboard en de stoelen komen uit de Dodge Viper. Het instrumentarium komt ook uit deze eeuw en de schakelpook komt uit de SRT Hellcat. De Dodge Shakedown Challenger is vooralsnog een studiemodel en er zijn nog geen productieplannen. Helaas. Toch maar die Equus Bass?
Reacties