
In Nederland zag je het al gebeuren: ooit de populairste lease-PHEV is nu de populairste export-PHEV. In het buitenland zijn ze dol op onze Outlanders, die een paar jaar geleden dankzij overheidskorting voor een windje en drie knikkers te leasen waren. Enerzijds zonde van alle subsidie, anderzijds hebben ze wel zo’n vijf jaar (hopelijk met geladen accu’s) hier rondgereden. In Duitsland wordt een stuk grover misbruik gemaakt van de EV-subsidie.
Bij onze oosterburen krijgen kopers van elektrische auto’s tot wel 6.000 euro cadeau van de staat. De enige voorwaarde is dat de auto’s slechts zes maanden in het bezit hoeven te blijven. Het resultaat is dat heel veel subsidie-EV’s alweer heel snel de grens over gaan. Volgens het Centrum voor Automotive Management (CAM) verdween vorig jaar al 240 miljoen euro van Duitse subsidie naar het buitenland.
Dankzij de subsidie kunnen mensen (of bedrijven) de elektrische auto’s gunstig inkopen, waardoor ze ze met winst in het buitenland kunnen verkopen. Volgens het Duitse Handelsblatt verdwijnt 12,4 procent van de elektrische voertuigen weer over de grens. Dit gebeurt soms al na zes maanden, als de eerste lease- of huurtermijn is verstreken. Het betreft dan auto’s waar de Duitse overheid 6.000 euro subsidie op heeft gegeven. De krant noemt het ‘onwenselijk’ maar wel legaal.
Volgens de krant is de Duitse overheid bezig om de minimale bezittermijn te verleggen naar twee tot drie jaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)
