
In Nederland zag je het al gebeuren: ooit de populairste lease-PHEV is nu de populairste export-PHEV. In het buitenland zijn ze dol op onze Outlanders, die een paar jaar geleden dankzij overheidskorting voor een windje en drie knikkers te leasen waren. Enerzijds zonde van alle subsidie, anderzijds hebben ze wel zo’n vijf jaar (hopelijk met geladen accu’s) hier rondgereden. In Duitsland wordt een stuk grover misbruik gemaakt van de EV-subsidie.
Bij onze oosterburen krijgen kopers van elektrische auto’s tot wel 6.000 euro cadeau van de staat. De enige voorwaarde is dat de auto’s slechts zes maanden in het bezit hoeven te blijven. Het resultaat is dat heel veel subsidie-EV’s alweer heel snel de grens over gaan. Volgens het Centrum voor Automotive Management (CAM) verdween vorig jaar al 240 miljoen euro van Duitse subsidie naar het buitenland.
Dankzij de subsidie kunnen mensen (of bedrijven) de elektrische auto’s gunstig inkopen, waardoor ze ze met winst in het buitenland kunnen verkopen. Volgens het Duitse Handelsblatt verdwijnt 12,4 procent van de elektrische voertuigen weer over de grens. Dit gebeurt soms al na zes maanden, als de eerste lease- of huurtermijn is verstreken. Het betreft dan auto’s waar de Duitse overheid 6.000 euro subsidie op heeft gegeven. De krant noemt het ‘onwenselijk’ maar wel legaal.
Volgens de krant is de Duitse overheid bezig om de minimale bezittermijn te verleggen naar twee tot drie jaar.
Meer van TopGear


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

ANWB waarschuwt dat je laadbeurt in het buitenland ineens 480 euro kan kosten als je niet oplet

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
