
Qua humor en niveau zou je het niet altijd zeggen, maar een aantal redactieleden van TopGear heeft het gulden-tijdperk heel bewust meegemaakt. En zo opperde een van deze generatie X’ers: ‘met gevaar om als iedereen z’n opa te klinken: je gaat toch geen 105.000 gulden voor een Audi A1 betalen?’ Voor de jonge lezers: guldens zijn de voorloper van een Tikkie sturen.
Nee, geen Audi S1 of zelfs een RS. Gewoon een Audi A1 30 TFSI met een verantwoorde 116 pk sterke driecilinder. Hij kost – hou je vast. Nee, echt, ga even zitten. De duurste Audi A1 van Nederland kost je… 48.007 euro. Om even je referentiekader compleet te maken: een Volkswagen Polo, die op hetzelfde platform staat, heb je al vanaf 16.571 euro.
Waarom is de duurste Audi A1 van Nederland zo duur?
Om te beginnen is het een ‘Edition One’. Je weet wel, zo’n feestnummertje op de release van een auto te vieren waarvoor je sowieso al 36.895 euro mocht lappen. Bovenop het S Line-interieur en de 18-inch velgen die bij deze uitvoering horen, krijg je een Bang & Olufsen-audiosysteem en een digitaal instrumentarium.
Wat koop je nog meer voor 48.000 euro?
Wat dacht je van gewoon een Audi A3? Die heb je al vanaf 29.000 euro. Vooruit: knal er wat opties op. Binnen de Volkswagen Groep stap je voor nét iets meer in een Volkswagen Golf GTI TCR. En dan zullen we maar niet beginnen over de tweedehands markt. En of zo’n Audi A1 nou zo goed rijdt? Dat lees je in de 1e rij-indruk van de Audi A1 Sportback.
Kopen? De duurste Audi A1 van Nederland staat bij AutoArena in Venlo.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

De verhoogde Audi A1 Citycarver

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

Het kan nog duurder: die van mijn vrouw is €53.000 nieuwprijs! Maar 20k eraf nu, 2e hands. Heb je wel een 4 cylinder.
Je moet niet Audi hier op aanrekenen, maar de Nederlandsche Roverheid. Een bomvolle Audi A1 met 40 TFSI (2.0 DSG met 6 traps) betaal je in Duitsland 42.000 euro voor. Ja, nog steeds een hoop geld, maar wel 2x zoveel motorinhoud en toch knap 84pk meer.
Ook één van de redenen dat ik 10 jaar geleden Nederland ontvlucht ben.