
Qua humor en niveau zou je het niet altijd zeggen, maar een aantal redactieleden van TopGear heeft het gulden-tijdperk heel bewust meegemaakt. En zo opperde een van deze generatie X’ers: ‘met gevaar om als iedereen z’n opa te klinken: je gaat toch geen 105.000 gulden voor een Audi A1 betalen?’ Voor de jonge lezers: guldens zijn de voorloper van een Tikkie sturen.
Nee, geen Audi S1 of zelfs een RS. Gewoon een Audi A1 30 TFSI met een verantwoorde 116 pk sterke driecilinder. Hij kost – hou je vast. Nee, echt, ga even zitten. De duurste Audi A1 van Nederland kost je… 48.007 euro. Om even je referentiekader compleet te maken: een Volkswagen Polo, die op hetzelfde platform staat, heb je al vanaf 16.571 euro.
Waarom is de duurste Audi A1 van Nederland zo duur?
Om te beginnen is het een ‘Edition One’. Je weet wel, zo’n feestnummertje op de release van een auto te vieren waarvoor je sowieso al 36.895 euro mocht lappen. Bovenop het S Line-interieur en de 18-inch velgen die bij deze uitvoering horen, krijg je een Bang & Olufsen-audiosysteem en een digitaal instrumentarium.
Wat koop je nog meer voor 48.000 euro?
Wat dacht je van gewoon een Audi A3? Die heb je al vanaf 29.000 euro. Vooruit: knal er wat opties op. Binnen de Volkswagen Groep stap je voor nét iets meer in een Volkswagen Golf GTI TCR. En dan zullen we maar niet beginnen over de tweedehands markt. En of zo’n Audi A1 nou zo goed rijdt? Dat lees je in de 1e rij-indruk van de Audi A1 Sportback.
Kopen? De duurste Audi A1 van Nederland staat bij AutoArena in Venlo.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Het kan nog duurder: die van mijn vrouw is €53.000 nieuwprijs! Maar 20k eraf nu, 2e hands. Heb je wel een 4 cylinder.
Je moet niet Audi hier op aanrekenen, maar de Nederlandsche Roverheid. Een bomvolle Audi A1 met 40 TFSI (2.0 DSG met 6 traps) betaal je in Duitsland 42.000 euro voor. Ja, nog steeds een hoop geld, maar wel 2x zoveel motorinhoud en toch knap 84pk meer.
Ook één van de redenen dat ik 10 jaar geleden Nederland ontvlucht ben.