
Qua humor en niveau zou je het niet altijd zeggen, maar een aantal redactieleden van TopGear heeft het gulden-tijdperk heel bewust meegemaakt. En zo opperde een van deze generatie X’ers: ‘met gevaar om als iedereen z’n opa te klinken: je gaat toch geen 105.000 gulden voor een Audi A1 betalen?’ Voor de jonge lezers: guldens zijn de voorloper van een Tikkie sturen.
Nee, geen Audi S1 of zelfs een RS. Gewoon een Audi A1 30 TFSI met een verantwoorde 116 pk sterke driecilinder. Hij kost – hou je vast. Nee, echt, ga even zitten. De duurste Audi A1 van Nederland kost je… 48.007 euro. Om even je referentiekader compleet te maken: een Volkswagen Polo, die op hetzelfde platform staat, heb je al vanaf 16.571 euro.
Waarom is de duurste Audi A1 van Nederland zo duur?
Om te beginnen is het een ‘Edition One’. Je weet wel, zo’n feestnummertje op de release van een auto te vieren waarvoor je sowieso al 36.895 euro mocht lappen. Bovenop het S Line-interieur en de 18-inch velgen die bij deze uitvoering horen, krijg je een Bang & Olufsen-audiosysteem en een digitaal instrumentarium.
Wat koop je nog meer voor 48.000 euro?
Wat dacht je van gewoon een Audi A3? Die heb je al vanaf 29.000 euro. Vooruit: knal er wat opties op. Binnen de Volkswagen Groep stap je voor nét iets meer in een Volkswagen Golf GTI TCR. En dan zullen we maar niet beginnen over de tweedehands markt. En of zo’n Audi A1 nou zo goed rijdt? Dat lees je in de 1e rij-indruk van de Audi A1 Sportback.
Kopen? De duurste Audi A1 van Nederland staat bij AutoArena in Venlo.
Meer van TopGear


Waarom je deze twee betaalbare en populaire Audi’s volgend jaar niet meer kunt kopen

Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Het kan nog duurder: die van mijn vrouw is €53.000 nieuwprijs! Maar 20k eraf nu, 2e hands. Heb je wel een 4 cylinder.
Je moet niet Audi hier op aanrekenen, maar de Nederlandsche Roverheid. Een bomvolle Audi A1 met 40 TFSI (2.0 DSG met 6 traps) betaal je in Duitsland 42.000 euro voor. Ja, nog steeds een hoop geld, maar wel 2x zoveel motorinhoud en toch knap 84pk meer.
Ook één van de redenen dat ik 10 jaar geleden Nederland ontvlucht ben.