
Qua humor en niveau zou je het niet altijd zeggen, maar een aantal redactieleden van TopGear heeft het gulden-tijdperk heel bewust meegemaakt. En zo opperde een van deze generatie X’ers: ‘met gevaar om als iedereen z’n opa te klinken: je gaat toch geen 105.000 gulden voor een Audi A1 betalen?’ Voor de jonge lezers: guldens zijn de voorloper van een Tikkie sturen.
Nee, geen Audi S1 of zelfs een RS. Gewoon een Audi A1 30 TFSI met een verantwoorde 116 pk sterke driecilinder. Hij kost – hou je vast. Nee, echt, ga even zitten. De duurste Audi A1 van Nederland kost je… 48.007 euro. Om even je referentiekader compleet te maken: een Volkswagen Polo, die op hetzelfde platform staat, heb je al vanaf 16.571 euro.
Waarom is de duurste Audi A1 van Nederland zo duur?
Om te beginnen is het een ‘Edition One’. Je weet wel, zo’n feestnummertje op de release van een auto te vieren waarvoor je sowieso al 36.895 euro mocht lappen. Bovenop het S Line-interieur en de 18-inch velgen die bij deze uitvoering horen, krijg je een Bang & Olufsen-audiosysteem en een digitaal instrumentarium.
Wat koop je nog meer voor 48.000 euro?
Wat dacht je van gewoon een Audi A3? Die heb je al vanaf 29.000 euro. Vooruit: knal er wat opties op. Binnen de Volkswagen Groep stap je voor nét iets meer in een Volkswagen Golf GTI TCR. En dan zullen we maar niet beginnen over de tweedehands markt. En of zo’n Audi A1 nou zo goed rijdt? Dat lees je in de 1e rij-indruk van de Audi A1 Sportback.
Kopen? De duurste Audi A1 van Nederland staat bij AutoArena in Venlo.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mensen stapten ongedeerd uit deze Audi A1

Audi denkt aan nieuwe Audi A2 en elektrische R8

Abt Audi A1 1of1: 400+ pk

De Abt Audi A1 doet 240 pk

De verhoogde Audi A1 Citycarver

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

De Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor, voor de goedkoopste moeten we even zeuren

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Dit is de bijzondere reden waarom Japanse auto’s juist wel betrouwbaar zijn

Is zo’n rappe Mini Cooper S (F56) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

Het kan nog duurder: die van mijn vrouw is €53.000 nieuwprijs! Maar 20k eraf nu, 2e hands. Heb je wel een 4 cylinder.
Je moet niet Audi hier op aanrekenen, maar de Nederlandsche Roverheid. Een bomvolle Audi A1 met 40 TFSI (2.0 DSG met 6 traps) betaal je in Duitsland 42.000 euro voor. Ja, nog steeds een hoop geld, maar wel 2x zoveel motorinhoud en toch knap 84pk meer.
Ook één van de redenen dat ik 10 jaar geleden Nederland ontvlucht ben.