
De PR-machine uit Wolfsburg hield bij de onthulling van de Volkswagen Golf GTI TCR nog even een slag om de arm, door het ding een ‘concept’ te noemen. Alles aan de potente GTI schreeuwde al ‘productieklaar’ en vorige zomer kwam het hoge woord eruit dat de auto in productie ging. Aan het eind van deze maand is de snelle Golf dan ook te bestellen.
Wat is er zo bijzonder aan de Volkswagen Golf GTI TCR?
De naam GTI TCR doet vermoeden dat het de straatlegale versie is van de TCR-racer. Dat is niet zo. Ook is het geen hardcore-circuitbak. Zie het meer als een ode aan het circuitmonster, met alle comfort, nieuwe bumpers, géén bredere wielkasten en een hoop vermogen dat allemaal naar twee ijverige voorwielen gaat.
Het is de Golf voor mensen die wel belachelijk veel vermogen in hun hete hatch willen en vinden dat de vierwielaandrijving van de Golf R de emotie en rij-ervaring filtert óf de GTI simpelweg mooier vinden dan een R. Bovendien is de prijs van de Volkswagen Golf GTI TCR aanzienlijk lager.
Volkswagen Golf GTI TCR: de specificaties
De 2.0 TSI produceert een zeer royale 290 pk die via een DSG-bak naar het sperdifferentieel wordt gestuwd. Aan het sper de (on)dankbare taak om het vermogen over de voorwielen te verdelen, zodat de Golf met haast onnatuurlijke scherpte door de bocht wordt getrokken.
Het sprintje naar de 100 km/u is in 5,6 seconden geklaard en met het optionele Performance-pakket is de topsnelheid 260 km/u in plaats van 250 km/u. Voor jouw idee: de Volkswagen Golf R met 310 pk en vierwielaandrijving doet dat in 4,6 seconden.
Prijs Volkswagen Golf GTI TCR
Oh ja, daar kwam je voor. De prijs van de Volkswagen Golf GTI TCR is ten minste 50.460 euro. Dat is 5.195 euro meer dan de standaard Golf GTI met DSG en 245 pk. Uiteraard kun je daar nog wat leuke opties bij speccen. Denk aan koolstofvezel buitenspiegelkappen (538 euro) of honingraat-folie op de zijkanten (553 euro). Uniek voor de TCR is de kleur Pure Grey en alle andere GTI-kleuren zijn ook leverbaar.
Is de Volkswagen Golf GTI TCR die prijs waard?
De meerprijs van vijf ruggen valt alles mee. Anderzijds krijg je ook niet zó veel meer dan bij een normale GTI die tegenwoordig ook standaard een sperdifferentieel heeft. Een Golf R kost bijna 11.000 euro meer dan de Volkswagen Golf GTI TCR en die heeft slechts 20 pk meer. De vergelijking is niet helemaal eerlijk: de R heeft vierwielaandrijving en dat maakt het qua prestaties een compleet andere auto.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Dit was de snelle Golf die betrokken was bij inbraak Drents Museum (en het is geen GTI)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

De nieuwste (en goedkopere) VW Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

Volkswagen bevestigt eindelijk weer wagen voor het volk: minder dan 20.000 euro

Ooit dit grappige detail bij tellers van snelle Audi’s en Volkswagens gezien?

Een klein deukje in het dak houdt deze Volkswagen Golf R niet tegen

Volkswagen Golf R blaast iets op tijdens ronde Nürburgring

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Golf GTI laat mooi zien wat je nooit moet doen op de Nürburgring

Eerste eigenaar ruilt Golf 4 GTI na 450.000 km in voor nieuwere GTI

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Goedkoopste PHEV van Nederland is duizend euro goedkoper dan een instap-Golf

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Remstof van autoremmen is schadelijker dan dieseluitstoot, hoe komt dat eigenlijk?

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Reacties