
Een droom van velen van ons: het bezitten van een auto met een V12-motor. Je kunt er zeer waarschijnlijk elke discussie mee winnen. Wat de ander ook zegt, je kunt hem of haar altijd wijzen op het feit dat jij twaalf cilinders onder de motorkap hebt. Uiteraard gevolgd door de retorische vraag: hoeveel heb jij er eigenlijk? Het vervelende is wel dat zo’n twaalfcilinder je waarschijnlijk bakken met geld gaat kosten. Je kunt een mooi buffertje opbouwen door de goedkoopste V12 van Nederland te kopen.
In onze zoektocht kwamen we voornamelijk oude 7-series, 8-series en Jaguars tegen. Het bleek dat de goedkoopste (werkende!) auto met een V12-motor in Nederland in Heerhugowaard staat. De auto in kwestie is een BMW 750i uit 1996. Het belangrijkste is natuurlijk: wat betaal je ervoor? De goedkoopste V12 van Nederland kost je 1.999 euro, een schijntje. De BMW gaat de deur uit omdat de verkoper ‘er zelf gewoonweg niet aan toekomt’.
Specificaties van de goedkoopste V12 van Nederland
De 5,3-liter V12 loopt volgens de verkoper nog boterzacht en zou nog net zo fit zijn als toen hij nieuw was. De 7-serie rolde destijds uit de fabriek met 326 pk en deed een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Zijn topsnelheid is uiteraard 250 km/u. ‘Het enige wat nog serieuze aandacht nodig heeft, is het onderstel’, zegt de dealer. Met zijn metallic zwarte lak en originele 18-inch Alpina-velgen ziet de Bimmer er goed uit voor zijn leeftijd. We vragen ons wel af of die rode dobbelstenen inbegrepen zijn bij de prijs.
De duurste auto met een V12-motor in Nederland
Onder het motto ‘als we dan toch bezig zijn’ belichten we ook meteen de duurste V12 van Nederland. Dat is, hoe kan het ook anders, een Ferrari. Om precies te zijn een 365 GTB/4 Daytona Competizione, een van de sterkste productieauto’s uit de jaren zeventig. Dit exemplaar kreeg in de jaren tachtig nog eens een upgrade waardoor het een echte racer werd. De Ferrari heeft een 4,3-liter V12 die 441 pk produceert en er mede voor zorgt dat hij van 0 naar 100 km/u gaat in 5,4 seconden.
Mocht je bang zijn om de klassieker op het circuit te beschadigen, geen zorgen: deze Daytona wordt geleverd met verschillende reserveonderdelen, zoals een extra set velgen, een achterspoiler en een versnellingsbak. De verkoper noemt het een unieke kans om een Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione te bezitten. De prijs: 899.950 euro. Er is 9.513 kilometer met de auto gereden en wij zouden dat maar al te graag opkrikken.
Zo klinkt de duurste V12 van Nederland
Meer van TopGear


Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

‘Mag je een lampje aanzetten in de auto tijdens het rijden of je krijg je dan echt een boete?’

Ik heb daar wel intresse in mits hij naar marokko gebracht kan worden