
Een droom van velen van ons: het bezitten van een auto met een V12-motor. Je kunt er zeer waarschijnlijk elke discussie mee winnen. Wat de ander ook zegt, je kunt hem of haar altijd wijzen op het feit dat jij twaalf cilinders onder de motorkap hebt. Uiteraard gevolgd door de retorische vraag: hoeveel heb jij er eigenlijk? Het vervelende is wel dat zo’n twaalfcilinder je waarschijnlijk bakken met geld gaat kosten. Je kunt een mooi buffertje opbouwen door de goedkoopste V12 van Nederland te kopen.
In onze zoektocht kwamen we voornamelijk oude 7-series, 8-series en Jaguars tegen. Het bleek dat de goedkoopste (werkende!) auto met een V12-motor in Nederland in Heerhugowaard staat. De auto in kwestie is een BMW 750i uit 1996. Het belangrijkste is natuurlijk: wat betaal je ervoor? De goedkoopste V12 van Nederland kost je 1.999 euro, een schijntje. De BMW gaat de deur uit omdat de verkoper ‘er zelf gewoonweg niet aan toekomt’.
Specificaties van de goedkoopste V12 van Nederland
De 5,3-liter V12 loopt volgens de verkoper nog boterzacht en zou nog net zo fit zijn als toen hij nieuw was. De 7-serie rolde destijds uit de fabriek met 326 pk en deed een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Zijn topsnelheid is uiteraard 250 km/u. ‘Het enige wat nog serieuze aandacht nodig heeft, is het onderstel’, zegt de dealer. Met zijn metallic zwarte lak en originele 18-inch Alpina-velgen ziet de Bimmer er goed uit voor zijn leeftijd. We vragen ons wel af of die rode dobbelstenen inbegrepen zijn bij de prijs.
De duurste auto met een V12-motor in Nederland
Onder het motto ‘als we dan toch bezig zijn’ belichten we ook meteen de duurste V12 van Nederland. Dat is, hoe kan het ook anders, een Ferrari. Om precies te zijn een 365 GTB/4 Daytona Competizione, een van de sterkste productieauto’s uit de jaren zeventig. Dit exemplaar kreeg in de jaren tachtig nog eens een upgrade waardoor het een echte racer werd. De Ferrari heeft een 4,3-liter V12 die 441 pk produceert en er mede voor zorgt dat hij van 0 naar 100 km/u gaat in 5,4 seconden.
Mocht je bang zijn om de klassieker op het circuit te beschadigen, geen zorgen: deze Daytona wordt geleverd met verschillende reserveonderdelen, zoals een extra set velgen, een achterspoiler en een versnellingsbak. De verkoper noemt het een unieke kans om een Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione te bezitten. De prijs: 899.950 euro. Er is 9.513 kilometer met de auto gereden en wij zouden dat maar al te graag opkrikken.
Zo klinkt de duurste V12 van Nederland
Meer van TopGear


De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

92% van de EV-rijders gaan niet meer terug naar benzine, en het is niet vanwege het klimaat

BMW i7 M70 xDrive review: Hoe rijdt de sterkste elektrische BMW?

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje

Automerk waar je nog nooit van gehoord hebt (maar hier al jaren is), sluit alweer de showrooms in Nederland

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Ik heb daar wel intresse in mits hij naar marokko gebracht kan worden