Een droom van velen van ons: het bezitten van een auto met een V12-motor. Je kunt er zeer waarschijnlijk elke discussie mee winnen. Wat de ander ook zegt, je kunt hem of haar altijd wijzen op het feit dat jij twaalf cilinders onder de motorkap hebt. Uiteraard gevolgd door de retorische vraag: hoeveel heb jij er eigenlijk? Het vervelende is wel dat zo’n twaalfcilinder je waarschijnlijk bakken met geld gaat kosten. Je kunt een mooi buffertje opbouwen door de goedkoopste V12 van Nederland te kopen.

In onze zoektocht kwamen we voornamelijk oude 7-series, 8-series en Jaguars tegen. Het bleek dat de goedkoopste (werkende!) auto met een V12-motor in Nederland in Heerhugowaard staat. De auto in kwestie is een BMW 750i uit 1996. Het belangrijkste is natuurlijk: wat betaal je ervoor? De goedkoopste V12 van Nederland kost je 1.999 euro, een schijntje. De BMW gaat de deur uit omdat de verkoper ‘er zelf gewoonweg niet aan toekomt’.

Specificaties van de goedkoopste V12 van Nederland

De 5,3-liter V12 loopt volgens de verkoper nog boterzacht en zou nog net zo fit zijn als toen hij nieuw was. De 7-serie rolde destijds uit de fabriek met 326 pk en deed een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Zijn topsnelheid is uiteraard 250 km/u. ‘Het enige wat nog serieuze aandacht nodig heeft, is het onderstel’, zegt de dealer. Met zijn metallic zwarte lak en originele 18-inch Alpina-velgen ziet de Bimmer er goed uit voor zijn leeftijd. We vragen ons wel af of die rode dobbelstenen inbegrepen zijn bij de prijs.

De duurste auto met een V12-motor in Nederland

Onder het motto ‘als we dan toch bezig zijn’ belichten we ook meteen de duurste V12 van Nederland. Dat is, hoe kan het ook anders, een Ferrari. Om precies te zijn een 365 GTB/4 Daytona Competizione, een van de sterkste productieauto’s uit de jaren zeventig. Dit exemplaar kreeg in de jaren tachtig nog eens een upgrade waardoor het een echte racer werd. De Ferrari heeft een 4,3-liter V12 die 441 pk produceert en er mede voor zorgt dat hij van 0 naar 100 km/u gaat in 5,4 seconden.

Mocht je bang zijn om de klassieker op het circuit te beschadigen, geen zorgen: deze Daytona wordt geleverd met verschillende reserveonderdelen, zoals een extra set velgen, een achterspoiler en een versnellingsbak. De verkoper noemt het een unieke kans om een Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione te bezitten. De prijs: 899.950 euro. Er is 9.513 kilometer met de auto gereden en wij zouden dat maar al te graag opkrikken.

Zo klinkt de duurste V12 van Nederland

Reacties

  • Andre heeft op 11 maart 2020 geschreven:

    Ik heb daar wel intresse in mits hij naar marokko gebracht kan worden

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)