
Wie had ooit gedacht dat we dit jaar zouden afsluiten met een eerbetoon aan een voorwielaangedreven, plug-in hybride Ferrari? Een tijdje terug kon je, als je de planeet wilde redden, kiezen tussen een beige Prius en de fiets. Natuurlijk, je zult altijd azijnpissers blijven houden die zich afvragen hoe toegewijd je bent aan het milieu, achter het stuur van één van Maranello’s fraaiste; de meeste SF90-kopers zullen bij het woord ‘koolstofvoetafdruk’ dan ook hooguit denken dat het iets met actieve aerodynamica te maken heeft. Het is wat ons betreft de Eco-held van het Jaar 2020.
Maar wat de eco-wereld nodig heeft, is juist meer van dit soort posterauto’s, die ‘nul emissie’ tot iets werkelijk begeerlijks maken. En niet van die exotica in een gelimiteerde oplage, nee: echte serieproductieauto’s. Niemand wordt blij als ie op kerstavond een Nissan Leaf 2021-kalender in zijn sok aantreft, maar de SF90 is nu eens een PHEV die in de stad de koppen doet draaien, ook als het geluid dat niet zal doen.
Groen, niet langzaam
Toch, ondanks de groene gloed die je omringt als je door een stadscentrum rijdt – de doelen waren hier beslist niet allemaal emissiegerelateerd. De SF90 Stradale levert (net als de hier geportretteerde Spider) een magische 1.000 pk en doet 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. Als je echt haast hebt, zit ie in 6,7 seconden op het dubbele en doet ie maximaal 340 km/u.
‘Het is belangrijk dat we een bepaalde boodschap overbrengen aan onze klanten en aan de markt, en laten zien dat Ferrari werkt aan cutting-edge technologie’, zegt Michael Leiters, de technische baas van het merk. Die boodschap is dat Ferrari in topvorm is en niet op zijn lauweren rust. ‘De SF90 was een enorme uitdaging. We zijn op alle fronten op nul begonnen. Dit is waarschijnlijk de meest complexe auto in de geschiedenis van Ferrari.’
De eerste voorwielaangedreven Ferrari
De hybride LaFerrari was een teen in het water, maar de SF90 maakt een bommetje. Het plug-in hybridesysteem heeft een 7,9-kWh accu, goed voor 25 puur elektrische kilometers via (sssst!) voorwielaandrijving, dankzij twee elektromotoren op de vooras. Leiters zegt dat er geen twijfel was over wat je met enige overdrijving ‘de eerste voorwielaangedreven Ferrari’ zou kunnen noemen, omdat een achterwielaangedreven EV-modus te veel compromissen zou hebben opgeleverd. Te veel gewicht achterin, een langere wielbasis en nog complexere techniek.
De ingenieurs hebben er alles aan gedaan om de extra kilo’s te verdoezelen. De SF90 weegt 1.570 kilo, de Spider doet er nog 100 kilo bij. ‘Ondanks dat extra gewicht voelt de auto licht, responsief en zeer controleerbaar’, vindt Leiters. Ferrari zegt zelf dat met dank aan de RAC-e-vooras het ‘waarneembare’ gewicht 200 kilo lager uitvalt, vanwege een verbeterde stabiliteit.
Het jaar 2020 is een hoop geweest, maar het beëindigen met een Ferrari-topmodel waarmee je vol-elektrisch naar je werk kunt, en iets explosiefs achter de hand houdt voor het weekend – je zou het er verdorie bijna een fijn jaar van gaan noemen. Grazie mille, ragazzi.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De drie mooiste Ferrari-modellen komen te vervallen

Neem een exclusief kijkje in de geheime opslag van Ferrari XX-modellen

Rijden in de Ferrari SF90 XX: de snelste straatauto op Fiorano

De Ferrari SF90 XX Stradale is de eerste straatlegale Ferrari XX

Ryft maakt de extreme Ferrari SF90 nog smaakvoller

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

De auto waar we het meest naar uitkijken in 2021

Het Circuitwapen van het Jaar 2020

De Retro-held van het Jaar 2020

De Auto van het Jaar 2020

Het Geluid van het Jaar 2020

De Luxe-auto van het Jaar 2020

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
