Wie had ooit gedacht dat we dit jaar zouden afsluiten met een eerbetoon aan een voorwielaangedreven, plug-in hybride Ferrari? Een tijdje terug kon je, als je de planeet wilde redden, kiezen tussen een beige Prius en de fiets. Natuurlijk, je zult altijd azijnpissers blijven houden die zich afvragen hoe toegewijd je bent aan het milieu, achter het stuur van één van Maranello’s fraaiste; de meeste SF90-kopers zullen bij het woord ‘koolstofvoetafdruk’ dan ook hooguit denken dat het iets met actieve aerodynamica te maken heeft. Het is wat ons betreft de Eco-held van het Jaar 2020.

Maar wat de eco-wereld nodig heeft, is juist meer van dit soort posterauto’s, die ‘nul emissie’ tot iets werkelijk begeerlijks maken. En niet van die exotica in een gelimiteerde oplage, nee: echte serieproductieauto’s. Niemand wordt blij als ie op kerstavond een Nissan Leaf 2021-kalender in zijn sok aantreft, maar de SF90 is nu eens een PHEV die in de stad de koppen doet draaien, ook als het geluid dat niet zal doen.

Groen, niet langzaam

Toch, ondanks de groene gloed die je omringt als je door een stadscentrum rijdt – de doelen waren hier beslist niet allemaal emissiegerelateerd. De SF90 Stradale levert (net als de hier geportretteerde Spider) een magische 1.000 pk en doet 0 naar 100 km/u in 2,5 seconden. Als je echt haast hebt, zit ie in 6,7 seconden op het dubbele en doet ie maximaal 340 km/u.

‘Het is belangrijk dat we een bepaalde boodschap overbrengen aan onze klanten en aan de markt, en laten zien dat Ferrari werkt aan cutting-edge technologie’, zegt Michael Leiters, de technische baas van het merk. Die boodschap is dat Ferrari in topvorm is en niet op zijn lauweren rust. ‘De SF90 was een enorme uitdaging. We zijn op alle fronten op nul begonnen. Dit is waarschijnlijk de meest complexe auto in de geschiedenis van Ferrari.’

De eerste voorwielaangedreven Ferrari

De hybride LaFerrari was een teen in het water, maar de SF90 maakt een bommetje. Het plug-in hybridesysteem heeft een 7,9-kWh accu, goed voor 25 puur elektrische kilometers via (sssst!) voorwielaandrijving, dankzij twee elektromotoren op de vooras. Leiters zegt dat er geen twijfel was over wat je met enige overdrijving ‘de eerste voorwielaangedreven Ferrari’ zou kunnen noemen, omdat een achterwielaangedreven EV-modus te veel compromissen zou hebben opgeleverd. Te veel gewicht achterin, een langere wielbasis en nog complexere techniek.

De ingenieurs hebben er alles aan gedaan om de extra kilo’s te verdoezelen. De SF90 weegt 1.570 kilo, de Spider doet er nog 100 kilo bij. ‘Ondanks dat extra gewicht voelt de auto licht, responsief en zeer controleerbaar’, vindt Leiters. Ferrari zegt zelf dat met dank aan de RAC-e-vooras het ‘waarneembare’ gewicht 200 kilo lager uitvalt, vanwege een verbeterde stabiliteit.

Het jaar 2020 is een hoop geweest, maar het beëindigen met een Ferrari-topmodel waarmee je vol-elektrisch naar je werk kunt, en iets explosiefs achter de hand houdt voor het weekend – je zou het er verdorie bijna een fijn jaar van gaan noemen. Grazie mille, ragazzi.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)